Sztuka prezentacji - 1h



Cele ogólne
Uczeń:
  • tworzy rozbudowane prezentacje (II.3e),
  • wykorzystuje przy tworzeniu prezentacji techniki mul¬timedialne (II.3e),
  • ustala parametry pokazu (II.3e).
  • definiuje cechy dobrego wystąpienia publicznego,
  • wymienia etapy pracy nad wystąpieniem publicznym i towarzyszącymi mu pomocami wizualnymi (m.in. prezentacją),
  • podaje zasady zachowania prelegenta podczas wystąpienia.
  • określa wpływ na treść prezentacji takich czynników jak odbiorca, cel i czas prezentacji,
  • omawia wpływ zachowania prelegenta podczas wystą¬pienia na odbiór przez publiczność przekazywanych treści.
  • dobiera odpowiednio tło, kolory, czcionki oraz grafikę do tworzonych pomocy wizualnych w zależności od te¬matu wystąpienia oraz z zachowaniem ich czytelności,
  • z umiarem i w sposób uzasadniony stosuje w prezen¬tacji animacje, przejścia oraz elementy audio i wideo,
  • dobiera do tematu wystąpienia pomoce inne niż slajdy prezentacji multimedialnej – w szczególności wykorzy¬stuje urządzenia mobilne i ich oprogramowanie.
  • opracowuje plan prezentacji, np. w postaci scenorysu, z uwzględnieniem najważniejszych jej punktów, określeniem multimedialnych pomocy wizualnych (w szczególności slajdów) oraz zachowaniem zasad do¬brego wystąpienia,
  • stosuje animacje oraz przejścia między slajdami w sposób uzasadniony merytorycznie oraz zgodnie z założo¬nym celem,
  • wykorzystuje elementy audiowizualne w pomocach wi¬zualnych – w szczególności na slajdach – lub wykorzystuje dodatkowe oprogramowanie i urządzenia.


  • Przydatne narzędzia/oprogramowanie
  • Webinarium Sztuka prezentacji /youtube 1:37:11/: dla zainteresowanych
  • Ścieżki ruchu w programie PowerPoint /youtube 1:35/: Zobacz
  • Przejścia slajdów /youtube 1:15/: Zobacz
  • Wstawianie filmu do prezentacji oraz jego edycja /youtube 1:53/: Zobacz
  • Próba wystąpienia (próba tempa) /youtube 0:51/: Zobacz
  • Projektowanie strony tytułowej /youtube 1:00/: Zobacz
  • Wykorzystanie trybu śledzenia zmian /youtube 1:30/: Zobacz
  • Skrypt "Zaawansowany MSWORD" w pdf: tutaj
  • Plik do ćwiczeń: przepisy_gry.docx (ćw. 2, s. 142; ćw. 6, s. 148; ćw. 8, s. 150)

    Zapoznaj się tekstem w podręczniku strony od 138 do 156 ze szczególnym uwzględnieniem Podsumowania.

    Edycja i edytor tekstu





  • Formatowanie tekstu



    . Korzystając ze specjalnego słowa site, wyszukaj wszystkie strony internetowego serwisu Narodowego Banku Polskiego, na których występuje hasło „archiwum kursów walut”.

    Style tekstu



    (Ćwiczenie 2 str 142). W dokumencie "przepisy_gry.docx" - do pobrania w pierwszym akapicie zastosuj styl "Tytuł".
    zawierajacych wyraz "Przepis" zastosuj styl "Nagłówek 1".
    Do pozostałych tytułów zastosuj styl "Nagłówek 2"
    Zmodyfikuj styl "Nagłówek 1": zmień kolor czcionki i powiększ ją a pod nagłówkiem dodaj linię na całą szerokość strony.
    UWAGA Zobacz film dotyczący styli w edytorze MS WORD.

    Wykonaj kolejne ćwiczenia z podręcznika to jest: ćwiczenie 6 str. 148

    Właściciel serwisu



    Sprawdź kto jest właścicielem serwisów internetowych:
    a/ wp.pl
    b/ onet.pl
    Wskazówka: wykorzystaj stronę: www.dns.pl

    e-learning



    Znajdź bezpłatny kurs nauki języka obcego.

    Test wiedzy



    		
    1.  Aby usunąć fragment tekstu w dokumencie MS Word należy w pierwszej kolejności:
    A. kliknąć w ten fragment prawym przyciskiem myszy i wybrać opcję Usuń
    B. zaznaczyć ten fragment
    C. nacisnąć kombinację klawiszy Shift+Delete
    D. nacisnąć klawisz Delete
    
    2.  Aby dodać wcięcie akapitu należy:
    A. kliknąć szybko 3 razy lewym przyciskiem myszy w ten akapit
    B. ustawić kursor na początku tego akapitu i nacisnąć klawisz Insert
    C. nacisnąć na klawiaturze klawisz Insert
    D. ustawić kursor na początku tego akapitu i nacisnąć klawisz Tab
    
    3.  Numery stron dokumentu programu MS Word wstawia się najczęściej:
    A. korzystając ze stylu Nagłówek 1
    B. w stopce i nagłówku dokumentu
    C. w obrazkach Clipart
    
    4.   Chcesz przesłać dokument MS Word do tłumaczenia. Wcześniej musisz zliczyć wszystkie wyrazy w dokumencie. Do zliczania wyrazów 
    w dokumencie MS Word służy narzędzie o nazwie:
    A. Pisownia i gramatyka
    B. Statystyka wyrazów
    C. Liczenie znaków
    D. Dzielenie wyrazów
    
    5.	 Jak zmienić krój czcionki w całym dokumencie z Arial na Tahoma?
    A. najpierw należy zaznaczyć cały tekst, a następnie zastosować styl „Arial to Tahoma”
    B. z listy rozwijalnej Czcionka wybrać Arial, a następnie Tahoma
    C. najpierw należy zaznaczyć cały tekst, a następnie z listy rozwijalnej Czcionka wybrać Arial
    D. najpierw należy zaznaczyć cały tekst, a następnie z listy rozwijalnej Czcionka wybrać Tahoma
    
    6.	 Jak usunąć zaznaczony obrazek znajdujący się w dokumencie MS Word?
    A. korzystając z opcji Znajdź i zamień
    B. klikając prawym przyciskiem myszy w obrazek i wybierając opcję Usuń
    C. naciskając klawisz Delete
    D. naciskając klawisz End
    
    7.	 Tworzysz ozdobne zaproszenie na firmową imprezę. Jak w programie MS Word wstawić tekst dekoracyjny?
    A. wstawiając WordArt
    B. dodając Zakładkę do tekstu
    C. korzystając z opcji wstawiania Wiersza podpisu
    D. wstawiając Clipart
    
    8.	 Na Pulpicie swojego profilu w komputerze zapisałeś logo firmy, w której pracujesz. 
    Chcesz skorzystać z tego zdjęcia w dokumentach firmowych. 
    Jak wstawić to logo do dokumentu programu MS Word?
    
    A. klikając w wybrane miejsce w dokumencie prawym przyciskiem myszy i wybierając opcję Wstaw obraz z pliku
    B. korzystając z Clipartów
    C. korzystając opcji Wstaw obraz z pliku w menu wstawiania
    D. korzystając opcji Wstaw obraz z pliku w menu Edycja
    	
    9.	 Otworzyłeś dokument MS Word, którego zawartość jest bardzo słabo widoczna. Jak poprawić tę widoczność, bez powiększania rozmiaru tekstu?
    A. korzystając z opcji powiększenia widoku dokumentu
    B. korzystając z opcji adiustacji
    C. zapisując dokument do formatu RTF
    D. zmieniając rozdzielczość ekranu monitora na 800x600
    
    10.	 Otworzyłeś dokument MS Word znajdujący się na Pulpicie. Chcesz zapisać ten dokument na dysku przenośnym. 
    Z jakiej opcji skorzystasz, by zapisać dokument na nośniku USB?
    
    A. Akapit
    B. Zapisz jako
    C. Znajdź i zamień
    D. Zapisz
    
    11.	 Którego z poniżej wymienionych programów użyjesz do stworzenia oferty handlowej – dokumentu zawierającego: tekst, 
    grafikę, spis treści oraz skradającego się z minimum trzech stron?
    
    A. MS Power Point
    B. MS Paint
    C. MS Word
    D. MS Access
    
    
    	
    	
    	


    Podsumowanie



  • Aby zadbać o zabezpieczenie komputera należy m.in. zainstalować program antywirusowy i firewall oraz regularnie aktualizować oprogramowanie.
  • Smartfon i inne urządzenia mobilne również wymagają zabezpieczeń np. w postaci programu antywirusowego oraz odblokowania za pomocą PIN lub danych biometrycznych.
  • W codzienej pracy lepiej korzystać z konta bez uprawnień administratora.
  • Szyfrowanie danych umożliwia zabezpieczenie dysku oraz plików i folderów przed dostępem niepowołanych osób.
  • W ustawieniach przeglądarki internetowej warto wybrać, które które dane mają być przez nią przechowywane.
  • Gdy przekazuje się swoje dane podczas korzystania z e-usługi, należy zwracać uwagę na to czy adres strony zaczyna się od zapisu https://.
  • Kiedy powierza się usługodawcy szczególnie ważne dane (np. w bankowości elektronicznej należy wybierać e-usługi, które zapewniają przynajmniej dwustopniowe uwierzytelnienie.






  • Przykładowe rozwiązania oraz komentarze do wybranych ćwiczeń i zadań
  • (ćw. 3, s. 207) Ćwiczenie można uzupełnić o sprawdzenie możliwości korzystania z trybu prywatnego (tzw. incognito) w przeglądarce. Mogą również przeprowadzić opisane czynności w różnych przeglądarkach zainstalowanych na komputerze.
  • (ćw. 5, s. 209) Można także polecić sprawdzenie możliwości programów archiwizujących w zakresie zabezpieczania archiwów hasłem.
  • (ćw. 6, s. 210) Najlepszym źródłem informacji potrzebnych do wykonania tego ćwiczenia mogą okazać się strony internetowe banków, oferujące często wersje demonstracyjne swoich serwisów, z których można korzystać bez potrzeby posiadania konta w określonym banku.
  • (zad. 1) Podczas realizacji zadania można przypomnieć o konieczności sprawdzenia wiarygodności źródeł pozyskiwania informacji. Najlepszym źródłem informacji może być strona internetowa organizacji CERT.
  • (zad. 4) Jeden z pierwszych ataków ransomware: AIDS (1989 r.) ukrywał pliki na dysku, szyfrował ich nazwy i żądał okupu za ich odzyskanie. Jeden z dużych ataków ransomware w ostatnich latach: SimpleLocker (2015 r.) powodujący zablokowanie dostępu do wszystkich plików na zarażonych nim urządzeniach z systemem Android.
  • (zad. 6) Objawy zarażenia komputera wirusem: spowolnienie jego działania, nietypowe zachowanie systemu operacyjnego, brak dostępu do niektórych zasobów.
  • (zad. 8) Warto premiować dodatkowe spostrzeżenia uczniów, odnoszące się do zagadnień, które nie zostały ujęte w podręczniku.
  • (zad. 9) Zalety tokenów sprzętowych: tylko osoba posiadająca token może z niego skorzystać, można zawsze mieć go przy sobie (np. w postaci breloka do kluczy), wady: łatwo go zgubić, może ulec uszkodzeniu fizycznemu. Zalety tokenów w postaci oprogramowania: może być aplikacją w internecie, więc nie trzeba go nosić przy sobie, wady: może ulec przejęciu poprzez atak hakerski.
  • (zad. 12) Uczniowie mogą również określić wielkości grup docelowych wymienionych ataków.
  • (zad. 14) Zadanie to można zaproponować do wykonania w domu, przypominając uczniom o konieczności uwzględnienia korzyści dla atakującego oraz strat poniesionych przez ofiarę ataku.