Cele ogólne
Uczeń:
tworzy rozbudowane prezentacje (II.3e),
wykorzystuje przy tworzeniu prezentacji techniki mul¬timedialne (II.3e),
ustala parametry pokazu (II.3e).
definiuje cechy dobrego wystąpienia publicznego,
wymienia etapy pracy nad wystąpieniem publicznym i towarzyszącymi mu pomocami wizualnymi (m.in. prezentacją),
podaje zasady zachowania prelegenta podczas wystąpienia.
określa wpływ na treść prezentacji takich czynników jak odbiorca, cel i czas prezentacji,
omawia wpływ zachowania prelegenta podczas wystą¬pienia na odbiór przez publiczność przekazywanych treści.
dobiera odpowiednio tło, kolory, czcionki oraz grafikę do tworzonych pomocy wizualnych w zależności od te¬matu wystąpienia oraz z zachowaniem ich czytelności,
z umiarem i w sposób uzasadniony stosuje w prezen¬tacji animacje, przejścia oraz elementy audio i wideo,
dobiera do tematu wystąpienia pomoce inne niż slajdy prezentacji multimedialnej – w szczególności wykorzy¬stuje urządzenia mobilne i ich oprogramowanie.
opracowuje plan prezentacji, np. w postaci scenorysu, z uwzględnieniem najważniejszych jej punktów, określeniem multimedialnych pomocy wizualnych (w szczególności slajdów) oraz zachowaniem zasad do¬brego wystąpienia,
stosuje animacje oraz przejścia między slajdami w sposób uzasadniony merytorycznie oraz zgodnie z założo¬nym celem,
wykorzystuje elementy audiowizualne w pomocach wi¬zualnych – w szczególności na slajdach – lub wykorzystuje dodatkowe oprogramowanie i urządzenia.
Przykładowe rozwiązania oraz komentarze do wybranych ćwiczeń i zadań
(ćw. 1, s. 157) Celem ćwiczenia jest wymienienie przez uczniów cech sprawiających, że dane wystąpienie zostało przez nich odebrane pozytywnie lub negatywnie, że zapamiętali (zrozumieli) przekazywane treści.
Należy wskazać na zasady obowiązujące podczas przygotowywania slajdów, opisania właściwego zachowania prelegenta w trakcie wystąpienia oraz zwrócenia uwagi na sposób wypowiedzi i konstrukcję (plan) prezentacji.
(ćw. 3, s. 159) Propozycje tematów warto omówić na forum klasy – przedyskutować, czy zostały właściwie dobrane do danej grupy docelowej.
(ćw. 8, s. 168) Warto przygotować własną listę aplikacji do wykorzystania. Dobry przykład może stanowić aplika¬cja TAWE, dostępna dla systemów Windows, iOS oraz Android, pozwalająca przygotować prezentację na pod¬stawie jednej grafiki (zdjęcia, rysunku, mapy czy schematu). Innym przykładem może być aplikacja Post-it.