Pętla "do while"


Wiadomości ogólne

ZAGADNIENIA

  • Definicja
  • Składnia pętli do while
  • Schemat pętli do while
  • Przykłady



  • do while

    Pętla (ang. loop) to cykliczne powtarzanie wykonywania wybranej instrukcji lub grupy instrukcji w programie. Obiegiem pętli (ang. loop pass) nazywamy pojedynczy cykl wykonania powtarzanej instrukcji lub grupy instrukcji. Pętla warunkowa (ang. conditional loop) wykonuje powtarzanie obiegów w zależności od wybranego warunku. W języku C++ mamy dwie podstawowe instrukcje pętli warunkowych. Kolejna z nich to pętla typu do while:
    do instrukcja; while(warunek);

    do - słowo kluczowe języka C++ oznaczające początek pętli warunkowej
    instrukcja - powtarzana w pętli instrukcja. Zwróć uwagę, że musi ona kończyć się średnikiem.
    while - słowo kluczowe oznaczające sekcję sprawdzania warunku.
    warunek - dowolne wyrażenie arytmetyczne. Warunek jest prawdziwy (true), jeśli ma wartość różną od zera. Warunek jest fałszywy (false), jeśli ma wartość zero.

    Pętla typu do...while nieznacznie różni się od pętli while. W każdym obiegu najpierw wykonywana jest instrukcja, a dopiero po jej wykonaniu komputer oblicza i sprawdza warunek. Jeśli ma on wartość różną od zera, to wykonywany jest następny obieg pętli, Jeśli warunek ma wartość zero, pętla nie wykonuje dalszych obiegów i jest przerywana.




    Zadania wstępne przykładowe

    Przykład 1
    Napisz program, który wyświetli n początkowych liczb naturalnych, gdzie n jest dodatnią liczbą całkowitą podaną na wejściu.

    Przykład 2
    Napisz program, który wyświetli n początkowych liczb naturalnych (począwszy od 0), gdzie n jest dodatnią liczbą całkowitą podaną na wejściu.

    Rozwiązanie

    Przykład 3
    Napisz program wyświetlający liczby całkowite z przedziału [1,20]

    Przykład 4
    Napisz program wyświetlający liczby całkowite z przedziału [x,y] (wartości x i y podaje użytkownik)

  • Przydatne narzędzia/oprogramowanie

  • Środowisko programistyczne online onlinegdb.com/
    ideone.com
    CodeBlocks, ewentualnie inne środowisko programistyczne z kompilatorem c++



  • Zadania

    1. Wykorzystując pętlę zaporową napisz program, wyznaczający pole kwadratu. Program jako dane (długość boku) powinien przyjmować wyłącznie liczby dodatnie.
    2. Napisz program wyznaczający wartość pierwiastka kwadratowego z liczby. Wprowadzane dane zabezpiecz pętlą zaporową.
    3. Napisz program, który wczytuje z klawiatury liczbę, aż do chwili gdy będzie ona należała do przedziału [0,100].
    4. Napisz instrukcję iteracyjną, która pobiera od użytkownika znak typu char do momentu , gdy jest on literą 't', 'T', 'n', lub 'N'.


    Napisz program, który

  • dla wczytanej z klawiatury liczby naturalnej wypisuje ilość cyfr tej liczby.
  • dla podanej liczby całkowitej nieujemnej n, obliczy sumę wszystkich jej cyfr i wyświetli otrzymany wynik, a następnie powtórzy te dwie czynności dla obliczonej sumy, itd. Ten proces winien być zakończony, gdy obliczona suma cyfr będzie liczbą jednocyfrową, np. dla n=7895, należy wyświetlić liczby: 29, 11, 2.
  • dla wczytanej z klawiatury liczby naturalnej wypisuje sumę nieparzystych cyfr tej liczby.
  • wczytuje z klawiatury liczbę całkowitą i wyświetla ją w odwrotnej kolejności.
  • sprawdza, czy wczytana z klawiatury liczba jest palindromem, tzn. czytana od końca jest taka sama np. 12321,234432,3445.
  • znajduje ilość jedynek w dwójkowym rozwinięciu podanej przez użytkownika liczby naturalnej n.
  • wczytuje z klawiatury liczbę całkowitą i oblicza iloczyn niezerowych cyfr tej liczby.
  • wczytuje z klawiatury liczbę całkowitą i wyświetla informację, czy wśród cyfr tej liczby jest 1.
  • sprawdza czy więcej jest cyfr parzystych, czy nieparzystych we wczytanej liczbie.
  • dla dodatniej liczby całkowitej n, podanej przez użytkownika, obliczy ile razy w jej zapisie wystąpiła jej maksymalna cyfra. Przykładowo dla liczby 318338 funkcja powinna zwrócić wartość 2
  • Napisz program wypisujący wszystkie liczby parzyste od 0 do 100 w postaci (p = liczba).
  • Napisz program obliczający sumę liczb wprowadzonych przez użytkownika. Program zakończy się kiedy suma będzie równa lub większa 200
  • Napisz program, który znajdzie największy wspólny dzielnik liczb A i B.
  • Popraw program z zadania 3 tak, aby pozwalał na kolejne obliczanie i za każdym razem pytał się czy kontynuować.

  • Przykładowe rozwiązania oraz komentarze do wybranych ćwiczeń i zadań


    Rozwiązania do ćwiczeń z tej strony