Pętla "do while"
ZAGADNIENIA
do while
Pętla (ang. loop) to cykliczne powtarzanie wykonywania wybranej instrukcji lub grupy instrukcji w programie. Obiegiem pętli (ang. loop pass) nazywamy pojedynczy cykl wykonania powtarzanej instrukcji lub grupy instrukcji. Pętla warunkowa (ang. conditional loop) wykonuje powtarzanie obiegów w zależności od wybranego warunku. W języku C++ mamy dwie podstawowe instrukcje pętli warunkowych. Kolejna z nich to pętla typu do while:
do instrukcja; while(warunek);
do - słowo kluczowe języka C++ oznaczające początek pętli warunkowej
instrukcja - powtarzana w pętli instrukcja. Zwróć uwagę, że musi ona kończyć się średnikiem.
while - słowo kluczowe oznaczające sekcję sprawdzania warunku.
warunek - dowolne wyrażenie arytmetyczne. Warunek jest prawdziwy (true), jeśli ma wartość różną od zera. Warunek jest fałszywy (false), jeśli ma wartość zero.
Pętla typu do...while nieznacznie różni się od pętli while. W każdym obiegu najpierw wykonywana jest instrukcja, a dopiero po jej wykonaniu komputer oblicza i sprawdza warunek. Jeśli ma on wartość różną od zera, to wykonywany jest następny obieg pętli, Jeśli warunek ma wartość zero, pętla nie wykonuje dalszych obiegów i jest przerywana.
Zadania wstępne przykładowe
Przykład 1
Napisz program, który wyświetli n początkowych liczb naturalnych, gdzie n jest dodatnią liczbą całkowitą podaną na wejściu.
Przykład 2
Napisz program, który wyświetli n początkowych liczb naturalnych (począwszy od 0), gdzie n jest dodatnią liczbą całkowitą podaną na wejściu.
Rozwiązanie
Przykład 3
Napisz program wyświetlający liczby całkowite z przedziału [1,20]
Przykład 4
Napisz program wyświetlający liczby całkowite z przedziału [x,y] (wartości x i y podaje użytkownik)
ideone.com
CodeBlocks, ewentualnie inne środowisko programistyczne z kompilatorem c++
1. Wykorzystując pętlę zaporową napisz program, wyznaczający pole kwadratu. Program jako dane (długość boku) powinien przyjmować wyłącznie liczby dodatnie.
2. Napisz program wyznaczający wartość pierwiastka kwadratowego z liczby. Wprowadzane dane zabezpiecz pętlą zaporową.
3. Napisz program, który wczytuje z klawiatury liczbę, aż do chwili gdy będzie ona należała do przedziału [0,100].
4. Napisz instrukcję iteracyjną, która pobiera od użytkownika znak typu char do momentu , gdy jest on literą 't', 'T', 'n', lub 'N'.
Napisz program, który
Rozwiązania do ćwiczeń z tej strony