Odczyt i zapis danych
Przetwarzanie plików
Przy otwieraniu strumienia plikowego należy podać nazwę przechowywanego na dysku pliku.
Do przetwarzania plików stosowane są strumienie w postaci następujących klas:
ofstream - klasa umożliwiająca zapis do pliku
ifstream - klasa umożliwiająca odczytywanie pliku
fstream - klasa umożliwiająca zapis i odczytywaniew pliku
Aby otworzyć plik do zapisu, używa się zmiennej typu ofstream. Aby otworzyć ten sam plik zarówno do odczytu, jak i do zapisu, należy użyć zmiennej typu fstream.
Nazwy plików mogą zawierać informacje o ścieżce katalogu, np.
~/homework/input.dat (UNIX)
c:\homework\input.dat (Windows)
Jeśli nazwa pliku jest podawana w postaci literału tekstowego i zawiera lewe ukośniki (jak to ma miejsce w systemie Windows), każdy taki ukośnik należy podwoić:
in_file.open("c:\\homework\\input.dat");
Warto przypomnieć, że pojedynczy lewy ukośnik wewnątrz literału tekstowego jest znakiem specjalnym (ang. escape character), którego połączenie z innym znakiem ma określone znaczenie, np. zapis \n oznacza znak nowego wiersza, a \\ — pojedynczy lewy ukośnik.
Przykład programu odczytującego zawartośc pliku i zapisującego odczytane dane w tablicy:
#include |
Zadanie 1 - pliki do zadania
Pobierz dane (powyżej), pobrany plik "pliki.zip" przekopiuj do folderu z utworzonym projektem i tam wypakuj.1. Napisz program który wypisze odczytane liczby w jednym wierszu i w tym samym wierszu doda wyraz "suma = " i wypisze sumę liczb typu double zapisanych w pliku tekstowym o nazwie liczby.txt. Każda liczba jest w osobnej linii W pliku są trzy liczby. Np.: dla liczb 1.5, 2.3, 1.2 wypisze:
1.5, 2.3, 1.2 suma= 5.0
2. Napisz program, który odczyta do odpowiednio zdefiniowanej tablicy zawartość pliku "wyrazy.txt", wypisze odczytane wyrazy na standardowym urządzeniu wyjścia. Następnie wypisz zapisane wyrazy w tablicy w kolejności odwrotnej (od ostatniego do pierwszego. W pliku znajduje się pieć wyrazów każdywyraz w osobnym wierszu
3. W pliku tekstowym "znaki.txt" zaisano 20 znaków (małe litery alfabetu angielskiego). Wczytaj znaki do odpowiednio zdefiniowanej tablicy. Wypisz na ekranie wszystkie wczytane znaki oddzielając je zn akiem spacji, a następnie wypisz w kolejnym wierszu znaki od 3 do 6.
Zadanie 2 - pliki do zadania
Pobierz plik tekstowy (powyżej). Pobrany plik "zad_liczby.txt" przekopiuj do folderu z utworzonym projektem.W pliku znajduje się 1000 liczb z przedziału od 1 do 1000000.
Napisz program, który wypisze na ekranie monitora:
1. Ilość liczb większych od 900000.
2. Ilość liczb parzystych
3. Ilość liczb, w których cyfra jedności wynosi 5
4. największą oraz najmnniejszą liczbę
5. Ilość liczb, które składają się dokładnie z 3 cyfr
Ćwiczenie 1
Brief
Korzystając z wyszukiwarki
Edytor online HTML
Wyszukaj różne edytory online umożliwiające testowaniew kodu HTML (a także javascript i CSS/
Uruchpm edytot ze strony https://www.w3schools.com/
Test wiedzy
|
Zadanie 1. Znacznik <s> spowoduje A. przekreślenie tekstu. B. pochylenie tekstu. C. uzyskanie indeksu górnego. D. r ozpo częcie akapitu. Zadanie 2. Znaczrikjem pozwalającym na utworzenie bloku tekstu jest A. <b>. B, <a>. C. <p>. D.<i>. Zadanie 3. |aki aĘbut musi być lżyĘ, aby poprawnie stworzyć odsyłacz w dokumencie HTMLi A. class. B. href C. align. D. color. Zadanie 4. Do zdeprecjonowanych elementów języka HTML 4.01 nie zaliczamy znacznika A. <center>. B. <s>. c. <b>. D. <u>. Zadanie 5. Do grupowania elementów liniowych, takich jak tekst lub grafiki, można wykorzystać znacznk A. <hr>. B. <span>. C. <title>. D. <pre>.