Struktura prostego programu w C++
Konsola - PRINTF i SCANF oraz COUT i CIN
W języku C mamy dwa mechanizmy do obsługi konsoli:
- printf scanf z mnóstwem opcji i parametrów
- cout cin według mnie wygodniejsze
W dalszej części będziemy posługiwać się wyłącznie poleceniami cout i cin z powodu bardziej "edukacyjnego" wyglądu.
Przykładowy prosty program konsolowy wykorzystujący te dwa mechanizmy
#include <cstdio> #include <stdlib.h> #include <iomanip> using namespace std; int main(){ setlocale(LC_ALL, ""); int liczba; printf("wczytaj całkowitą:"); scanf("%i",&liczba); printf("wczytano: "); printf("%i\n",liczba); const float PI=3.1415926536; printf("%20.2f\n",PI); return 0; } |
#include <stdlib.h> #include <iostream> #include <iomanip> using namespace std; int main(){ setlocale(LC_ALL, ""); int liczba; cout << "wczytaj całkowitą:"; cin >> liczba; cout << "wczytano: " << liczba << endl; const float PI=3.1415926536; cout << fixed << setprecision(2); cout.width(20); cout << PI << endl; return 0; } |
Ogólna struktura programu w C++ (generowana zwykle automatycznie przy tworzeniu projektu przez kompilator) składa się z kilku części przedstawionych poniżej:
Część I - biblioteki
Ta część programu opisuje biblioteki jakie mają być dołączone do programu. Biblioteki to pliki, których zawartość jest dołączana do programu za pomocą dyrektywy preprocesora #include. Biblioteka to plik o nazwie podanej w nawiasie " < nazwa biblioteki > ", który posiada między innymi definicje przydatnych funkcji.
Użycie funkcji pierwiastkującej zdefiniowanej w bibliotece cmath
#include <cstdlib> #include <iostream> //dodanie biblioteki cmath, w której znajduje się //definicja funkcji pierwiastkującej sqrt #include <cmath> using namespace std; int main() { //użycie funkcji sqrt wyznaczającej pierwiastek z liczby 2 cout<<sqrt(2)<<endl; return 0; }
Np. biblioteka cstdlib zawiera funkcje ogólne takie jak konwersje, alokacja pamięci czy funkcje matematyczne. Biblioteka iostream (input/output stream) jest standardową biblioteką wejścia/wyjścia w C++. Jeśli chcemy coś wyświetlać na ekranie (za pomocą obiektu cout i przeciążonego operatora "<<"), lub pobierać dane z klawiatury (za pomocą obiektu cin i przeciążonego operatora ">>") musimy ją dodać do nagłówka programu.
Wcześniejsze wersje bibliotek miały rozszerzenie "*.h". Język C++ odchodzi od takiego nazewnictwa, gdyż pliki z tym rozszerzeniem były początkowo wykorzystywane w języku C (oczywiście C++ może nadal korzystać z tych bibliotek) i dla rozdzielenia bibliotek kojarzących się z danym językiem, C++ przyjął nazwy bez rozszerzenia. Niektóre biblioteki zostały przekształcone z C na C++, i w takich przypadkach pozbyto się rozszerzenia, ale dodano literkę "c" na początku takiego pliku np.:
stara nazwa pliku nowa nazwa pliku
math.h ---> cmath
stdlib.h ---> cstdlib
Część II - przestrzenie nazw
Dyrektywę using namespace musimy użyć w przypadku, gdy zamiast pliku iostream.h, będziemy używać iostream, w celu udostępnienia definicji zawartej w tym pliku. Generalnie chodzi o to, żeby nie pisać za każdym razem wywołanie obiektu cout czy cin z przedrostkiem std::. Np.:
#include<iostream> #include<cstdlib> int main() { //bez użycia dyrektywy using namespace std musimy //do każdej definicji z biblioteki //iostream dodać przedrostek std:: std::cout<<"Ala ma kota"<<std::endl; return 0; }
Wyobraźmy sobie, że mamy dwa pakiety, w których zdefiniowana jest funkcja o nazwie wspaniala(). Pierwszy pakiet jest od producenta JANEK, a drugi od MARCIN. Jeśli chcemy używać funkcji wspaniala() od MARCIN, bo uważamy, że jest lepsza, udostępniamy definicję przestrzeni nazw MARCIN:
using namespace MARCIN;
i nie musimy za każdym wywołaniem funkcji wspaniala(), pisać MARCIN::wspaniala().
Wiąże się to także z uproszczeniem uaktualnienia starszych wersji programu, dodając tylko odpowiednią dyrektywę bez konieczności dopisywania do każdego elementu przedrostka.
Część III - funkcja main
Funkcja main() jest charakterystyczną funkcją w C++, która musi występować w każdym konsolowym programie. Wszystko co zaczyna się dziać w danej aplikacji, jest określana w ciele właśnie tej funkcji. Oczywiście wszystkie inne funkcje mogą być wywoływane z wnętrza tej funkcji.
Funkcja main() ma kilka postaci:
1. int main() lub int main(void) - postacie równoważne, oznaczające, że w ciele funkcji pojawia się informacja zwrotna (return 0 lub return EXIT_SUCCESS), która zwraca do systemu operacyjnego informacje o zakończeniu działania danej aplikacji
2. void main() - nie posiada informacji zwrotnej o zakończeniu działania programu, niezalecane, a w niektórych systemach niedopuszczalne.
3. main() - to samo co int main().
4. int main(int argc, char *argv[]) - funkcja z argumentami opisana poniżej.
Podczas uruchomienia programu za pomocą konsoli (w Windowsie: cmd.exe), oprócz podania nazwy programu, który chcemy uruchomić, możemy przekazać wstępne dane (parametry programu). Argument int argc, mówi ile tych danych jest, natomiast char *argv[] przechowuje te dane. Prześledźmy przykład programu program.exe, który wyświetli argumenty danego programu:
- Napisz w języku C++ program, który wyświetli na ekranie napis "Dzien dobry".
- Napisz w języku C++ program, który wyświetli na ekranie napis "Dzien dobry" w ramce.
- Napisz program wyświetlajacy w dwóch kolejnych wierszach napis "Serdecznie witamy" (w wierszu 1) oraz "w naszej bajce" w kolejnym wiuerszu.