Instrukcje sterujące - instrukcja switch
Wiadomości ogólne
ZAGADNIENIA
Instrukcja switch służy do podejmowania decyzji warunkowych. Tak naprawdę bez tej instrukcji można się obejść, bowiem instrukcja ta niejako ułatwia nam tylko zapis w przypadku wielu warunków (pisania jest tak samo dużo jak w przypadku instrukcji if, jednak w wielu przypadkach kod jest znacznie czytelniejszy). Nie ma zasady kiedy należy stosować instrukcję switch, a kiedy kilka instrukcji if - else. Wszystko zależy od indywidualnych upodobań.
Podstawowa składnia instrukcji switch:
switch ( |
#include <iostream> using namespace std; void graj () {} void wczytaj () {} void multiplayer () {} int main () { int wybor; cout << "1. Graj\n"; cout << "2. Wczytaj stan gry\n"; cout << "3. Tryb multiplayer\n"; cout << "4. Koniec\n"; cout << "Wybierz: "; cin >> wybor; switch ( wybor ) { case 1: // Zwróć uwagę na dwukropek po instrukcjach case — nie ma tu średnika! graj(); break; case 2: wczytaj(); break; case 3: multiplayer(); break; case 4: cout << "Dziękuję za grę!\n"; break; default: // Zwróć uwagę na dwukropek po default — nie ma tu średnika! cout << "Niepoprawny wybór. Wyjście z programu.\n"; break; } } |
Przydatne narzędzia/oprogramowanie
SPRAWDŹ SIĘ
1. Co następuje po instrukcji case? A. : B. ; C. - D. Nowy wiersz. 2. Co jest potrzebne, aby kod nie przebiegał przez kolejne bloki case? A. end; B. break; C. stop; D. Średnik. 3. Jakie słowo kluczowe obsługuje niespodziewane przypadki? A. all B. contingency C. default D. other 4. Jaki będzie wynik wykonania poniższego kodu? int x = 0; switch( x ) { case 1: cout << "Jeden"; case 0: cout << "Zero"; case 2: cout << "Witaj Świecie"; } A. Jeden B. Zero C. Witaj Świecie D. ZeroWitaj Świecie
- Napisz program wykorzystujący instrukcję switch, który dla przekazanej jako parametr całkowity oceny wyświetli ją słownie.
- Napisz funkcję, która wyznaczy i zwróci jako wartość ocenę na podstawie punktów zdobytych za kolokwium według następujących reguł: 0-10 pkt – 2, 11-13 pkt 3, 14-16 pkt 4, 17-18 pkt 5. Zad 4. Napisz funkcję menu, która będzie wykonywała następujące polecenia: suma, różnica, iloczyn, iloraz, wprowadzanie danych, wyjście z programu. Zad 5. Napisz program wczytujący kwotę w złotych, a następnie przelicza ją na taka walutę jaką wybierze użytkownik: funty, dolary, euro…. Zad 6. Analogiczne zadanie do poprzedniego ale przeliczające stopnie celcjuasz na inne. Zad 7. Jak wyżej przeliczające metry na inne jednostki miary. Zad 8. Program dnia pewnego seminarium wygląda następująco: 8-11 wykłady, 12-13 dyskusje, 14 obiad, 15-18 prelekcje, 19 kolacja. Program mam za zadanie pobrać godzinę i wyświetlić informacje o wszystkich punktach dnia, które jeszcze będą począwszy od danej godziny
Przykładowe rozwiązania oraz komentarze do wybranych ćwiczeń i zadań
Rozwiązania do ćwiczeń z tej strony
TEST
1 --> A, 2 --> B, 3 --> C, 4 --> D.