Instrukcje WE/WY - ćwiczenia
7. Amerykański podatek od sprzedaży Napisz program, który wyświetla prośbę o wprowadzenie wartości kupowanego produktu. Program ten powinien następnie obliczać podatek stanowy i lokalny od sprzedaży. Załóżmy, że podatek stanowy wynosi 4%, a podatek lokalny to 2%. Program powinien wyświetlać wartość produktu, podatek stanowy, podatek lokalny i łączną cenę sprzedaży (czyli sumę wartości produktu i obu podatków od sprzedaży). Wskazówka: Posłuż się wartością 0,02, aby przedstawić 2%, i wartością 0,04 do reprezentowania 4%.
8. Kalorie w ciasteczkach Pudełko zawiera 40 ciasteczek. Z informacji na opakowaniu wynika, że pudełko obejmuje 10 porcji, a każda porcja ma 300 kalorii. Napisz program, który pozwala użytkownikowi wpisać liczbę zjedzonych ciasteczek, a następnie informuje o liczbie skonsumowanych kalorii.
9. Kilometry na litrze Liczbę kilometrów przejechanych na litrze paliwa można obliczyć według następującego wzoru: kilometry na litrze = przejechane kilometry/litry paliwa Napisz program, który wyświetla prośbę o wprowadzenie liczby przejechanych kilometrów i zużytych litrów paliwa. Program powinien obliczać liczbę kilometrów przejechanych na litrze i wyświetlać wynik na ekranie.
10. Średnia z testów
Napisz program, który wyświetla prośbę o wprowadzenie wyników z trzech testów.
Program powinien wyświetlać wyniki z każdego testu, a także średnią.
11. Zyski ze sprzedaży płytek drukowanych
Producent elektroniki sprzedaje płytki drukowane z marżą 40%. Jeśli znasz cenę
detaliczną płytki, możesz obliczyć zysk za pomocą następującego wzoru:
zysk = cena detaliczna × 0,4
Napisz program, który prosi o wprowadzenie ceny detalicznej płytki, oblicza zysk ze
sprzedaży tego produktu i wyświetla wynik na ekranie.
11. Zyski ze sprzedaży płytek drukowanych
Producent elektroniki sprzedaje płytki drukowane z marżą 40%. Jeśli znasz cenę
detaliczną płytki, możesz obliczyć zysk za pomocą następującego wzoru:
zysk = cena detaliczna × 0,4
Napisz program, który prosi o wprowadzenie ceny detalicznej płytki, oblicza zysk ze
sprzedaży tego produktu i wyświetla wynik na ekranie.
12. Operacje na łańcuchach znaków
Napisz program, który wyświetla użytkownikowi prośbę o wprowadzenie nazwy ulubionego
miasta. Dane wejściowe zapisz w zmiennej typu String. Program powinien
wyświetlać następujące informacje:
liczbę znaków w nazwie miasta,
nazwę miasta zapisaną wielkimi literami,
nazwę miasta zapisaną małymi literami,
pierwszy znak nazwy miasta.
12. Operacje na łańcuchach znaków
Napisz program, który wyświetla użytkownikowi prośbę o wprowadzenie nazwy ulubionego
miasta. Dane wejściowe zapisz w zmiennej typu String. Program powinien
wyświetlać następujące informacje:
liczbę znaków w nazwie miasta,
nazwę miasta zapisaną wielkimi literami,
nazwę miasta zapisaną małymi literami,
pierwszy znak nazwy miasta.
13. Rachunek w restauracji
Napisz program, który oblicza podatek i napiwek na podstawie rachunku w restauracji.
Program powinien wyświetlać użytkownikowi prośbę o wprowadzenie ceny
posiłku. Przyjmij podatek na poziomie 6,75% ceny, a napiwek na poziomie 20% sumy
ceny i podatku. Wyświetl na ekranie cenę posiłku, wartość podatku, wysokość napiwku
i łączną kwotę do zapłaty.
14. Odsetek kobiet i mężczyzn
Napisz program wyświetlający prośbę o wprowadzenie liczby kobiet i mężczyzn zarejestrowanych
na kurs. Program powinien wyświetlać odsetek obu płci na kursie.
Wskazówka: Załóżmy, że w kursie uczestniczy 12 kobiet i 8 mężczyzn, co daje 20 studentów.
Odsetek mężczyzn można obliczyć w następujący sposób: 8⁄20 = 0,4, czyli 40%. Odsetek
kobiet wynosi 12⁄20 = 0,6, czyli 60%.
15. Prowizje od handlu akcjami
Katarzyna kupiła 600 akcji w cenie 21,77 złotego za akcję. Musi zapłacić swojemu
brokerowi 2% prowizji za transakcję. Napisz program, który oblicza i wyświetla następujące
informacje:
kwotę zapłaconą za same akcje (bez prowizji),
wysokość prowizji,
łączną zapłaconą kwotę (cena akcji plus prowizja).
16. Spożycie napojów energetycznych
Producent napojów bezalkoholowych przeprowadził ankietę z udziałem 12 467 konsumentów
i odkrył, że około 14% ankietowanych kupuje przynajmniej jeden napój
energetyczny tygodniowo. Około 64% kupujących napoje energetyczne preferuje smak
cytrusowy. Napisz program wyświetlający następujące informacje:
przybliżoną liczbę ankietowanych osób, które kupują przynajmniej jeden napój
energetyczny tygodniowo;
przybliżoną liczbę ankietowanych osób, które preferują napoje energetyczne
o smaku cytrusowym.
17. Dostosowywanie ilości składników w przepisie
W przepisie na ciasteczka podana jest następująca ilość składników:
1,5 szklanki cukru,
1 szklanka masła,
2,75 szklanki mąki.
Te składniki pozwalają upiec 48 ciasteczek. Napisz program, który wyświetla użytkownikowi
prośbę o wpisanie oczekiwanej liczby ciasteczek, a następnie informuje,
ile szklanek poszczególnych składników potrzeba do uzyskania tej liczby.
18. Zabawa słowna
Napisz program będący zabawą słowną. Program ten powinien wyświetlać użytkownikowi
prośbę o wprowadzenie następujących informacji:
swojego imienia,
swojego wieku,
nazwy zamieszkiwanej miejscowości,
nazwy uczelni,
zawodu,
gatunku zwierzęcia,
imienia zwierzęcia.
Po wprowadzeniu przez użytkownika tych informacji program powinien wyświetlać
następującą historyjkę, uzupełnioną w odpowiednich miejscach danymi wejściowymi:
Pewnego razu żył sobie IMIĘ, który mieszkał w MIASTO. W wieku WIEK IMIĘ rozpoczął
studia na UCZELNIA. IMIĘ ukończył studia i rozpoczął pracę jako ZAWÓD. Wtedy IMIĘ
adoptował GATUNEK o imieniu IMIĘ_ZWIERZĘCIA i żyli razem długo i szczęśliwie!
19. Program do obsługi transakcji giełdowych
W zeszłym miesiącu Jacek kupił trochę akcji firmy Acme Software. Oto szczegóły tej transakcji:
liczba zakupionych akcji: 1000,
cena zakupu akcji: 32,87 złotego za akcję,
prowizja wypłacona brokerowi: 2% ceny akcji.
Po dwóch tygodniach Jacek sprzedał akcje. Oto szczegóły transakcji sprzedaży:
liczba sprzedanych akcji: 1000,
cena sprzedaży akcji: 33,92 złotego za akcję,
prowizja wypłacona brokerowi: 2% ceny akcji.
Napisz program wyświetlający następujące informacje:
kwotę zapłaconą przez Jacka za akcje,
wartość prowizji zapłaconej przez Jacka brokerowi przy zakupie,
kwotę otrzymaną przez Jacka ze sprzedaży akcji,
wartość prowizji zapłaconej przez Jacka brokerowi przy sprzedaży,
zysk Jacka ze sprzedaży akcji po zapłaceniu obu prowizji (jeśli wysokość zysku
wyświetlana przez program jest ujemna, oznacza to, że Jacek poniósł stratę).
20. Sadzenie winogron
Właściciel winnicy sadzi kilka nowych rzędów winogron i musi wiedzieć, ile sadzonek ma umieścić w każdym rzędzie. Po pomiarze rzędów stwierdził, że może zastosować
do tego pokazany niżej wzór (uwzględnia on okratowanie, jakie trzeba zbudować po
obu końcach każdego rzędu):
Oto wartości wykorzystywane w tym wzorze:
V to liczba sadzonek, jakie można umieścić w rzędzie,
R to długość rzędu w metrach,
E to ilość miejsca zajmowanego przez okratowanie,
S to odległość między sadzonkami w metrach.
S
V R 2E
Zadania programistyczne
25cf99c780a4a42042bf2a66d34da04b
142 Rozdział 2. Podstawy Javy
Napisz program, który wykonuje potrzebne obliczenia za właściciela winnicy. Program
powinien wyświetlać użytkownikowi prośbę o wprowadzenie następujących danych:
długości rzędu w metrach,
ilości miejsca zajmowanego przez okratowanie w metrach,
odległości między sadzonkami w metrach.
Po wprowadzeniu danych wejściowych program powinien obliczać i wyświetlać liczbę
sadzonek, jakie zmieszczą się w rzędzie.
21. Procent składany
Gdy bank wypłaca procent składany, płaci odsetki nie tylko od zdeponowanej kwoty,
ale też od zakumulowanej z czasem kwoty odsetek. Załóżmy, że chcesz zdeponować
pewną kwotę na rachunku oszczędnościowym i pozwolić na akumulowanie procentu
składanego przez określoną liczbę lat. Oto wzór na obliczenie stanu konta po określonej
liczbie lat:
Oto wartości z tego wzoru:
A to kwota pieniędzy na koncie po określonej liczbie lat,
P to kwota pierwotnie zdeponowana na koncie,
r to roczna stopa oprocentowania,
n określa, ile razy w roku odsetki są doliczane do kapitału,
t to liczba lat.
Napisz program, który przeprowadza takie obliczenia. Program powinien wyświetlać prośbę o wprowadzenie następujących danych:
kwoty pieniędzy początkowo zdeponowanej na koncie,
rocznej stopy oprocentowania,
ile razy w roku odsetki są kapitalizowane (np. przy kapitalizacji miesięcznej wpisz 12, a przy kapitalizacji kwartalnej — 4),
liczby lat, przez jakie środki będą znajdować się na koncie i generować odsetki.
Po wprowadzeniu danych wejściowych program powinien obliczać i wyświetlać kwotę, jaka znajdzie się na koncie po określonej liczbie lat.
UWAGA: Użytkownik powinien wprowadzić stopę oprocentowania jako liczbę procentów. Przykładowo, stopę 2% należy zapisać jako 2, a nie 0,02. Program powinien więc dzielić dane wejściowe przez 100, aby przenieść przecinek w odpowiednie miejsce.
Rozwiązania do ćwiczeń z tej strony