Reprezentacje algorytmów


Zagadnienia
  • Co to jest algorytm
  • Reprezentacja algorytmów
  • Klasyfikacja algorytmów
  • Przydatne narzędzia/oprogramowanie

  • Pakiet NetBeans

  • edytor kodu przykładowy


    Co to jest algorytm

    Zanim programista przystąpi do napisania kodu programu, tworzy algorytm, który pozwali na czytelne określenie działania i funkcjonalności programu bądź systemu. Tworzenie algorytmu może przyjmować różną postać, ale najczęściej zaczyna się od dyskusji o danym problemie lub spisaniu na kartce papieru listy poszczególnych działań. Algorytm opisuje sposób przekształcania danych wejściowych w dane wyjściowe zgodnie z wyznaczonym celem. Jest to po prostu przepis czy też instrukcja rozwiązania dane• go problemu. Na co dzień stosuje się wiele algorytmów (np. przepis na pieczenie ciasta czy instrukcja korzystania z pralki automatycznej). Wszystkie instrukcje Obsługi urządzeń elektrycznych Są defacto algorytmami.

    Cechy algorytmu

  • poprawność — oznacza, Że algorytm przynosi oczekiwane wyniki;
  • jednoznaczność — polega na tym, Zawsze przy tych samych danych wejściowych otrzymuje sie te same wyniki;
  • skończoność— oznacza, że algorytm wykonuje się w skończonej liczbie kroków;
  • efektywność—polega na tym, że rozwiązanie zadania jest następuje W jak najmniejszej liczbie kroków.
  • Zanim przejdziemy do urworzenia algorytmu, musimy zrealizować kolejne etapy. Na początku należy sformułować zadanie, czyli określić, jaki konkretny problem mamy do rozwiązania. Następnie trzeba określić dane wejściowe, które będą potrzebne do rozpo algorytmu. Określamy, jakiego typu danych będziemy potrzebować, CZY to liczby całkowite, rzeczywiste, czy też może tablice znakowe. Kolejnym krokiem jest okre• ślenie wyniku i jego typu. Po poznaniu ogólnego zarysu problemu należy przystąpić do wybrania metody rozwiązania danego zadania. Jeśli okaże się, że jest kilka sposobów, trzeba wybrać optymalną metodę pod względem liczby wykony.vanych instrukcji, szyb kości działania Czy Oszczędności pamięci komputera. PO wybraniu sposobu rozwiązania zapisujemy algorytm. Następnie analizujemy poprawność jego działania. testujemy dla różnych danych wejściowych w celu sprawdzenia, czy nie generuje on błędów.

    Istnieją następujące metody zapisu algorytmu:

  • słowny opis — mało konkretny sposób opisu algorytmu; rozpoczyna się dyskusją, w jaki sposób można rozwiązać dane zadanie; pozwala na wybór metody rozwiązania danego problemu;
  • lista kroków — dokładny sposób opisywania obliczeń i ich kolejności; poszczególne kroki zawierają opis operacji, które maja być wykonane przez algorytm; kroki Są rowane zgodnie z kolejnością ich wykonywania;
  • schemat blokowy — najpopularniejszy sposób, który Opiera się na blokach Oraz połączeniach między nimi; tu zapisane operacje, które mają być wykonane, a połączenia za pomocą Strzałek wyznaczają ich wykonywania;
  • drzewo algorytmiczne (drzewo — w drzewie algorytmu można wyróżnić korzeń — wierzchołek, w którym rozpoczynają sie działania algorytmu, wierzchołki pośrednie, w których są umieszczane operacie wykonywane w algorytmie, oraz wierzcholki końcowe (tzw. liście), które odpowiadają różnym wynikom zakończenia obliczeń w algorytmie;
  • pseudokod — przy wykorzystaniu tego sposobu rezygnujemy z reguł składniowych danego języka programowania na rzecz czytelności instrukcji;
  • język algorytmiczny (język programowania) —najbardziej ścisły i zrozumiały dla komputera opis algorytmu; algorytm zapisany w języku programowania nazywamy programem.
  • PRZYKŁAD 1

    Rozważmy zadanie polegające na wyświetleniu w postaci ciągu rosnącego trzech liczb a, b, c. Drzewo algorytmiczne tego zadania będzie miało postać jak na rysunkiu poniżej:




    Zakup auta



    Opisz cechy swojego wymarzonego auta


    Brief strony intrnetowej



    Korzystając z wyszukiwarki intrenetowej znajdź brief strony internetowej (2-3 przykłady)


    Edytor online HTML



    Wyszukaj różne edytory online umożliwiające testowaniew kodu HTML (a także javascript i CSS/
    Uruchpm edytot ze strony https://www.w3schools.com/


    Karta pracy



    Wykonaj ćwiczenia oraz zadania zawarte w dokumencie: teoria, ćwiczenia HTML .


    Test wiedzy



    |
    		
    			Zadanie 1.
    			Znacznik <s> spowoduje
    			A. przekreślenie tekstu.
    			B. pochylenie tekstu.
    			C. uzyskanie indeksu górnego.
    			D. r ozpo częcie akapitu.
    			Zadanie 2.
    			Znaczrikjem pozwalającym na utworzenie bloku tekstu jest
    			A. <b>.
    			B, <a>.
    			C. <p>.
    			D.<i>.
    			Zadanie 3.
    			|aki aĘbut musi być lżyĘ, aby poprawnie stworzyć odsyłacz w dokumencie HTMLi
    			A. class.
    			B. href
    			C. align.
    			D. color.
    			Zadanie 4.
    			Do zdeprecjonowanych elementów języka HTML 4.01 nie zaliczamy znacznika
    			A. <center>.
    			B. <s>.
    			c. <b>.
    			D. <u>.
    			Zadanie 5.
    			Do grupowania elementów liniowych, takich jak tekst lub grafiki, można wykorzystać znacznk
    			A. <hr>.
    			B. <span>.
    			C. <title>.
    			D. <pre>.
    			
    		



    Podsumowanie







  • Przykładowe rozwiązania oraz komentarze do wybranych ćwiczeń i zadań


  • Rozwiązania do ćwiczeń z tej strony

    Ćwiczenie 5 - test
  • 1 --> A; 2 --> C; 3 --> B; 4 --> C; 5 --> B;