Struktura prostego programu w Java


Zagadnienia
  • Części programu w Javie
  • Metody print i println oraz interfejs API Javy
  • Przydatne narzędzia/oprogramowanie

  • Pakiet NetBeans

  • edytor kodu przykładowy


    Pierwszy program w JAVA

                public class Main
                    {
                        public static void main(String[] args) {
                            System.out.println("ALA MA KOTA ");
                            System.out.println("Hello World");
                        }
                    }
    
                
  • Java to język, w którym wielkość znaków ma znaczenie. Wielkie litery nie są traktowane w nim tak samo jak ich małe odpowiedniki.
  • Wszystkie programy w Javie muszą być zapisywane w plikach o rozszerzeniu .java.
  • Komentarze są ignorowane przez kompilator.
  • Plik .java może zawierać wiele klas, ale dozwolona jest tylko jedna klasa publiczna (public). Jeśli w pliku .java znajduje się klasa publiczna, musi mieć ona tę samą nazwę co sam plik. Przykładowo, jeśli plik Pizza.java zawiera klasę publiczną, jej nazwa to Pizza.
  • Każda aplikacja w Javie musi zawierać metodę o nazwie main.
  • Dla każdego lewego (otwierającego) nawiasu klamrowego musi istnieć nawias prawy (zamykający).
  • Instrukcje kończą się średnikami. Nie dotyczy to komentarzy, nagłówków klas i metod oraz nawiasów klamrowych.

    Znaki specjalne

    Tabela 2.1. Znaki specjalne

    ZnakiNazwa Znaczenie
    //Podwójny ukośnik Oznacza początek komentarza.
    ()Otwierający i zamykający nawias Używane w nagłówkach metod.
    {}Otwierający i zamykający nawias klamrowy Obejmują grupę instrukcji, np. zawartość klasy lub metody.
    " "Cudzysłów Obejmuje łańcuch znaków, np. komunikat wyświetlany na ekranie.
    ; Średnik Oznacza koniec kompletnej instrukcji języka programowania.

    Tabela 2.2. Często stosowane sekwencje ucieczki

    Sekwencja ucieczkiNazwa Opis
    \nNowy wiersz Przenosi kursor do następnego wiersza na potrzeby dalszego wyświetlania.
    \tTabulacja Przenosi kursor do następnego punktu tabulacji.
    \bKlawisz Backspace Cofa kursor (przenosi go w lewo) o jedną pozycję.
    \rPowrót karetki Przenosi kursor na początek bieżącego wiersza (nie do następnego wiersza).
    \\Lewy ukośnik Wyświetla lewy ukośnik.
    \'Apostrof Wyświetla apostrof.
    \"Cudzysłów Wyświetla cudzysłów.

    Metoda print

    Metoda print, także należąca do obiektu System.out, ma przeznaczenie podobne do metody println — wyświetla dane wyjściowe na ekranie. Jednak metoda print po wyświetleniu komunikatu nie przenosi kursora do następnego wiersza.




  • Popraw błędy



    Ten program nie skompiluje się, ponieważ wymieszano w nim wiersze.
            System.out.print("Sukces\n");
            }
            public class Success
            {
            System.out.print("Sukces\n");
            public static void main(String[] args)
            System.out.print("Sukces ");
            }
            // To naprawdę szalony program.
            System.out.println("\nSukces");
            {    
            

    Po poprawnym uporządkowaniu wierszy program powinien wyświetlić na ekranie następujące informacje: Dane wyjściowe programu

            Sukces
            Sukces Sukces
            Sukces
            


    Uporządkuj wiersze we właściwej kolejności. Przetestuj program. W tym celu zapisz go w komputerze, skompiluj i uruchom.


    Analiza kodu



    Przeanalizuj poniższy program i określ, co wyświetli na ekranie.
            // Dzieła Wolfganga.
            public class Wolfgang
            {
                public static void main(String[] args)
                {
                    System.out.print("Dzieła Wolfganga\nobejmują ");
                    System.out.print("następujące utwory:");
                    System.out.print("\nMarsz turecki ");
                    System.out.print("i Symfonię nr 40 ");
                    System.out.println("g-moll.");
            }
            }   
            



    Napisz program ...



    Napisz na kartce program, który wyświetli w pierwszym wierszu Twoje imię i nazwisko, w drugim — ulicę oraz numer domu i mieszkania, w trzecim — nazwę miasta i kod pocztowy, a w czwartym — numer telefonu. Na początku programu umieść komentarz z dzisiejszą datą. Przetestuj program; w tym celu wpisz go, skompiluj i uruchom.


    Karta pracy



    Wykonaj ćwiczenia oraz zadania zawarte w dokumencie: teoria, ćwiczenia HTML .


    Test wiedzy



    |
    		
    		2.5. Nazwy wszystkich plików z kodem źródłowym w Javie muszą się kończyć:
    			a. średnikiem,
    			b. rozszerzeniem .class,
    			c. rozszerzeniem .java,
    			d. żadna z odpowiedzi nie jest poprawna.
    		
    		2.6. Każda aplikacja w Javie musi zawierać:
    			a. metodę o nazwie main,
    			b. więcej niż jedną definicję klasy,
    			c. przynajmniej jeden komentarz.
    			
    		



    Podsumowanie







  • Przykładowe rozwiązania oraz komentarze do wybranych ćwiczeń i zadań


  • Rozwiązania do ćwiczeń z tej strony

    Ćwiczenie 5 - test
  • 1 --> A; 2 --> C; 3 --> ; 4 --> ; 5 --> ;