Struktura prostego programu w Java
Zagadnienia
Przydatne narzędzia/oprogramowanie
edytor kodu przykładowy
Pierwszy program w JAVA
public class Main { public static void main(String[] args) { System.out.println("ALA MA KOTA "); System.out.println("Hello World"); } }
Znaki specjalne
Tabela 2.1. Znaki specjalne
Znaki | Nazwa Znaczenie |
// | Podwójny ukośnik Oznacza początek komentarza. |
() | Otwierający i zamykający nawias Używane w nagłówkach metod. |
{} | Otwierający i zamykający nawias klamrowy Obejmują grupę instrukcji, np. zawartość klasy lub metody. |
" " | Cudzysłów Obejmuje łańcuch znaków, np. komunikat wyświetlany na ekranie. |
; | Średnik Oznacza koniec kompletnej instrukcji języka programowania. |
Tabela 2.2. Często stosowane sekwencje ucieczki
Sekwencja ucieczki | Nazwa Opis |
\n | Nowy wiersz Przenosi kursor do następnego wiersza na potrzeby dalszego wyświetlania. |
\t | Tabulacja Przenosi kursor do następnego punktu tabulacji. |
\b | Klawisz Backspace Cofa kursor (przenosi go w lewo) o jedną pozycję. |
\r | Powrót karetki Przenosi kursor na początek bieżącego wiersza (nie do następnego wiersza). |
\\ | Lewy ukośnik Wyświetla lewy ukośnik. |
\' | Apostrof Wyświetla apostrof. |
\" | Cudzysłów Wyświetla cudzysłów. |
Metoda print
Metoda print, także należąca do obiektu System.out, ma przeznaczenie podobne do metody println — wyświetla dane wyjściowe na ekranie. Jednak metoda print po wyświetleniu komunikatu nie przenosi kursora do następnego wiersza.
Popraw błędy
Ten program nie skompiluje się, ponieważ wymieszano w nim wiersze.
System.out.print("Sukces\n"); } public class Success { System.out.print("Sukces\n"); public static void main(String[] args) System.out.print("Sukces "); } // To naprawdę szalony program. System.out.println("\nSukces"); { |
Po poprawnym uporządkowaniu wierszy program powinien wyświetlić na ekranie następujące informacje: Dane wyjściowe programu
Sukces Sukces Sukces Sukces
Uporządkuj wiersze we właściwej kolejności. Przetestuj program. W tym celu zapisz go w komputerze, skompiluj i uruchom.
Analiza kodu
Przeanalizuj poniższy program i określ, co wyświetli na ekranie.
// Dzieła Wolfganga. public class Wolfgang { public static void main(String[] args) { System.out.print("Dzieła Wolfganga\nobejmują "); System.out.print("następujące utwory:"); System.out.print("\nMarsz turecki "); System.out.print("i Symfonię nr 40 "); System.out.println("g-moll."); } }
Napisz program ...
Napisz na kartce program, który wyświetli w pierwszym wierszu Twoje imię i nazwisko, w drugim — ulicę oraz numer domu i mieszkania, w trzecim — nazwę miasta i kod pocztowy, a w czwartym — numer telefonu. Na początku programu umieść komentarz z dzisiejszą datą. Przetestuj program; w tym celu wpisz go, skompiluj i uruchom.
Test wiedzy
|
2.5. Nazwy wszystkich plików z kodem źródłowym w Javie muszą się kończyć: a. średnikiem, b. rozszerzeniem .class, c. rozszerzeniem .java, d. żadna z odpowiedzi nie jest poprawna. 2.6. Każda aplikacja w Javie musi zawierać: a. metodę o nazwie main, b. więcej niż jedną definicję klasy, c. przynajmniej jeden komentarz.
Podsumowanie
Przykładowe rozwiązania oraz komentarze do wybranych ćwiczeń i zadań