Ogólna struktura programu w C++ (generowana zwykle automatycznie przy tworzeniu projektu przez kompilator) składa się z kilku części przedstawionych poniżej:
#include <cstdlib> #include <iostream> //dodanie biblioteki cmath, w której znajduje się //definicja funkcji pierwiastkującej sqrt #include <cmath> using namespace std; int main() { //użycie funkcji sqrt wyznaczającej pierwiastek z liczby 2 cout<<sqrt(2)<<endl; return 0; }
Np. biblioteka cstdlib zawiera funkcje ogólne takie jak konwersje, alokacja pamięci czy funkcje matematyczne. Biblioteka iostream (input/output stream) jest standardową biblioteką wejścia/wyjścia w C++. Jeśli chcemy coś wyświetlać na ekranie (za pomocą obiektu cout i przeciążonego operatora "<<"), lub pobierać dane z klawiatury (za pomocą obiektu cin i przeciążonego operatora ">>") musimy ją dodać do nagłówka programu.
Wcześniejsze wersje bibliotek miały rozszerzenie "*.h". Język C++ odchodzi od takiego nazewnictwa, gdyż pliki z tym rozszerzeniem były początkowo wykorzystywane w języku C (oczywiście C++ może nadal korzystać z tych bibliotek) i dla rozdzielenia bibliotek kojarzących się z danym językiem, C++ przyjął nazwy bez rozszerzenia. Niektóre biblioteki zostały przekształcone z C na C++, i w takich przypadkach pozbyto się rozszerzenia, ale dodano literkę "c" na początku takiego pliku np.:
stara nazwa pliku nowa nazwa pliku
math.h ---> cmath
stdlib.h ---> cstdlib
Dyrektywę using namespace musimy użyć w przypadku, gdy zamiast pliku iostream.h, będziemy używać iostream, w celu udostępnienia definicji zawartej w tym pliku. Generalnie chodzi o to, żeby nie pisać za każdym razem wywołanie obiektu cout czy cin z przedrostkiem std::. Np.:
#include<iostream> #include<cstdlib> int main() { //bez użycia dyrektywy using namespace std musimy //do każdej definicji z biblioteki //iostream dodać przedrostek std:: std::cout<<"Ala ma kota"<<std::endl; return 0; }
Wyobraźmy sobie, że mamy dwa pakiety, w których zdefiniowana jest funkcja o nazwie wspaniala(). Pierwszy pakiet jest od producenta JANEK, a drugi od MARCIN. Jeśli chcemy używać funkcji wspaniala() od MARCIN, bo uważamy, że jest lepsza, udostępniamy definicję przestrzeni nazw MARCIN:
using namespace MARCIN;
i nie musimy za każdym wywołaniem funkcji wspaniala(), pisać MARCIN::wspaniala().
Wiąże się to także z uproszczeniem uaktualnienia starszych wersji programu, dodając tylko odpowiednią dyrektywę bez konieczności dopisywania do każdego elementu przedrostka.
Funkcja main() jest charakterystyczną funkcją w C++, która musi występować w każdym konsolowym programie. Wszystko co zaczyna się dziać w danej aplikacji, jest określana w ciele właśnie tej funkcji. Oczywiście wszystkie inne funkcje mogą być wywoływane z wnętrza tej funkcji.
Funkcja main() ma kilka postaci:
1. int main() lub int main(void) - postacie równoważne, oznaczające, że w ciele funkcji pojawia się informacja zwrotna (return 0 lub return EXIT_SUCCESS), która zwraca do systemu operacyjnego informacje o zakończeniu działania danej aplikacji
2. void main() - nie posiada informacji zwrotnej o zakończeniu działania programu, niezalecane, a w niektórych systemach niedopuszczalne.
3. main() - to samo co int main().
4. int main(int argc, char *argv[]) - funkcja z argumentami opisana poniżej.
Podczas uruchomienia programu za pomocą konsoli (w Windowsie: cmd.exe), oprócz podania nazwy programu, który chcemy uruchomić, możemy przekazać wstępne dane (parametry programu). Argument int argc, mówi ile tych danych jest, natomiast char *argv[] przechowuje te dane. Prześledźmy przykład programu program.exe, który wyświetli argumenty danego programu:
program.cpp:
#include <cstdlib> #include <iostream> using namespace std; int main(int argc, char *argv[]) { for(int i=1;i<argc;i++) cout<<i<<" argument to "<<argv[i]<<endl; return 0; }
W tej części programu zaczyna się życie naszej aplikacji. Wszystko to co tu napiszemy, będzie rzutowało na sposób zachowania się naszego programu.
Zauważmy, że blok funkcji main(), zaczynamy nawiasem "{" i kończymy nawiasem "}".
1. W języku c++ rozróżnia się małe i wielkie litery (polecenia c++ piszemy małymi literami).
2. Każdą instrukcję w kodzie źródłowym należy kończyć średnikiem.
3. W kodzie programu warto używać komentarzy dla poprawienia czytelności kodu
szczególnie w obszernych programach. Komentarz jednowierszowy umieszczamy
po znaku //, zaś wielowierszowy między znakami /*komentarz*/.