Nowe technologie i oprogramowanie - 1h
Cele ogólne
Uczeń:
zapoznaje się z możliwościami nowych urządzeń cyfrowych i towarzyszącego im oprogramowania (III.1),
objaśnia funkcje innych niż komputer urządzeń cyfrowych i korzysta z ich możliwości (III.2).
definiuje pojęcia takie jak: wirtualna i rozszerzona rzeczywistość, sztuczna inteligencja, chmura obliczeniowa, automatyzacja, robotyka, druk 3D,
wymienia zagrożenia związane z rozwojem technologii i jej powszechnego stosowania w różnych dziedzinach życia,
wymienia rodzaje licencji oprogramowania, usług oraz różnego rodzaju dzieł cyfrowych.
omawia sposób uczenia się sztucznej inteligencji i źródła niezbędnych do tego danych,
wyjaśnia mechanizmy rozwoju nowych technologii i ich wpływ na funkcjonowanie człowieka w społeczeństwie.
dobiera i stosuje nowe urządzenia oraz oprogramowanie do rozwiązywania stawianych przed nim zadań,
w razie awarii zastępuje urządzenia i ich oprogramowanie alternatywnymi rozwiązaniami.
projektuje wnętrza w technice 3D, posługując się urządzeniami mobilnymi oraz oprogramowaniem wykorzystującym AR.
Poznasz trendy w rozwoju technologii i możliwości jej wykorzystania w życiu codziennym.
Poznasz podstawowe licencje oprogramowania.
Nauczysz się rozpoznawać zagrożenia związane z rozwojem technologii.
Przydatne narzędzia/oprogramowanie
2 Nowe technologie i oprogramowanie
Ćwiczenie 1:
Przeprowadźcie w grupie burzę mózgów i zastanówcie się, jak mogłaby wyglądać reszta dnia, którego początek opisano powyżej.
Uwzględnijcie dwie sytuacje:
Przeprowadźcie w grupie burzę mózgów i zastanówcie się, jak mogłaby wyglądać reszta dnia, którego początek opisano powyżej.
Uwzględnijcie dwie sytuacje:
- wszystkie urządzenia działają poprawnie,
- Jedno z urządzeń ma awarię (opiszcie, jak wpłynie to na funkcjonowanie człowieka).
2.1 Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość
Ćwiczenie 2:
Znajdź i wypróbuj bezpłatne aplikacje korzystające z rozszerzonej lub wirtualnej rzeczywistości, które umożliwiają:
Znajdź i wypróbuj bezpłatne aplikacje korzystające z rozszerzonej lub wirtualnej rzeczywistości, które umożliwiają:
- nakładanie wirtualnej mapy nieba na jego rzeczywisty obraz,
- badanie anatomii (człowieka lub zwierzęcia).
2.2 Sztuczna inteligencja
Ćwiczenie 3:
Skorzystaj z tłumaczenia maszynowego dostępnego w internecie. Wypróbuj usługi dostępne w różnych serwisach, np. Bing Microsoft Translator oraz Tłumacz Google. Porównaj jakość tłumaczenia dowolnego tekstu z języka angielskiego na polski. Które tłumaczenie uważasz za lepsze? Jak myślisz, z czego może to wynikać?
Skorzystaj z tłumaczenia maszynowego dostępnego w internecie. Wypróbuj usługi dostępne w różnych serwisach, np. Bing Microsoft Translator oraz Tłumacz Google. Porównaj jakość tłumaczenia dowolnego tekstu z języka angielskiego na polski. Które tłumaczenie uważasz za lepsze? Jak myślisz, z czego może to wynikać?
2.3 Chmury obliczeniowe
Ćwiczenie 4:
Przetestuj działanie usługi Google Street View. Za jej pomocą wyszukaj dowolny obiekt w twojej okolicy. Sprawdź, czego możesz się o nim dowiedzieć. Zastanów się, skąd usługa czerpie dane. Czy za ich wprowadzeniem do systemu stoi armia pracowników?
Ćwiczenie 5:
Na podstawie dostępnych źródeł wyjaśnij, czym jest inteligentny dom.
Przetestuj działanie usługi Google Street View. Za jej pomocą wyszukaj dowolny obiekt w twojej okolicy. Sprawdź, czego możesz się o nim dowiedzieć. Zastanów się, skąd usługa czerpie dane. Czy za ich wprowadzeniem do systemu stoi armia pracowników?
Ćwiczenie 5:
Na podstawie dostępnych źródeł wyjaśnij, czym jest inteligentny dom.
2.4 Automatyzacja i robotyka
Ćwiczenie 5:
Na podstawie dostępnych źródeł wyjaśnij, czym jest inteligentny dom.
Na podstawie dostępnych źródeł wyjaśnij, czym jest inteligentny dom.
2.5 Druk 3D
.
2.6 Licencje oprogramowania
2.7 Zagrożenia wynikające z rozwoju technologii
Ćwiczenie 6:
Na podstawie powyższego opisu zastanów się, co mogłoby się stać, gdyby twój wirtualny asystent wykorzystał wszystkie udostępnione przez ciebie dane w innym celu niż pomaganie ci.
Ćwiczenie 7:
Zastanów się, jakie cechy artykułów, wpisów blogowych i komentarzy znajdowanych w sieci mogą świadczyć, że podawane w nich informacje są wiarygodne. W jaki sposób można je weryfkować?
Ćwiczenie 8:
Odszukaj w dostępnych źródłach, jakie są zalecenia BHP dla osób pracujących przy komputerze.
Ćwiczenie 9:
Poszukaj kampanii społecznych związanych z problematyką uzależnienia od sieci. Jakie inne przykłady uzależnienia współczesnego człowieka od technologii potrafisz sobie wyobrazić?
Ćwiczenie 10:
Poszukaj informacji na temat zjawiska blackout. Czy jesteśmy na nie przygotowani - jako jednostki oraz jako całe społeczeństwo?
Na podstawie powyższego opisu zastanów się, co mogłoby się stać, gdyby twój wirtualny asystent wykorzystał wszystkie udostępnione przez ciebie dane w innym celu niż pomaganie ci.
Ćwiczenie 7:
Zastanów się, jakie cechy artykułów, wpisów blogowych i komentarzy znajdowanych w sieci mogą świadczyć, że podawane w nich informacje są wiarygodne. W jaki sposób można je weryfkować?
Ćwiczenie 8:
Odszukaj w dostępnych źródłach, jakie są zalecenia BHP dla osób pracujących przy komputerze.
Ćwiczenie 9:
Poszukaj kampanii społecznych związanych z problematyką uzależnienia od sieci. Jakie inne przykłady uzależnienia współczesnego człowieka od technologii potrafisz sobie wyobrazić?
Ćwiczenie 10:
Poszukaj informacji na temat zjawiska blackout. Czy jesteśmy na nie przygotowani - jako jednostki oraz jako całe społeczeństwo?
Zadania
- Wymyśl własną usługę na urządzenia mobline, która nie jest obecnie dostępna, a która wykorzystywałaby technologie i rozwiązania opisane w tym temacie podręcznika.
- Znajdź informacje na temat ruchu luddystów. Czy mieli rację? Jak można by to odnieść do dzisiejszej sytuacjii i rozwoju technologii? Przygotuj prezentację na ten temat.
- Znajdź aplikację umożliwiającą ożywianie zdjęć twarzy i podkładanie pod nie głosu. Przygotuj krótki pokaz jej możliwości.
- Przygotuj notatkę o przyszłości samochodów autonomicznych, uwzględniając korzyści i zagrożenia dla pasażerów oraz przechodniów.
- Przygotuj zestawienie minimum tzech wybranych ofert bankowości online z opisem technologii zastosowanych w procesach: logowania na stronie baku, wykonywania przelewów różnymi metodami i ich autoryzacji.
- Stwórz ścienną gazetkę szkolną na jeden z niżej wymienionych tematów:
- Internet rzeczy,
- Urządzenia ułatwiające osobom z różnymi niepełnosprawnościami korzystanie z komputerów i zasobów internetu.
- Posługując się aplikacją do tworzenia rozszerzonej rzeczywistości, stwórz filmy, artykuły lub infografiki uzupełniające informacje z gazetki.
- Przygotuj prezentację na temat tzw. niewidzialnej bankowości. Opisz zastosowane w niej technologie oraz korzyści i zagrożenia z niej wynikające.
- W dostępnych źródłach sprawdź, na czym polega blockchain. Przygotuj krótką prezentację, w której przedstawisz jego możliwości.
Test wiedzy
1. Systemy operacyjne z rodziny Linux rozprowadzane są na podstawie licencji A. komercyjnej. B. shareware. 3. MOLP 4. GNU 2. Rozpowszechniona forma oprogramowania zgodna z zasadą „najpierw wypróbuj, a potem kup", to A. OEM. B. Software. C. Freeware. D. Shareware. 3. Licencja OEM to A. dokument, który zezwala na używanie oprogramowania na dowolnym sprzęcie komputerowym w określonej w niej ilości stanowisk, bez instalacyjnych dyskietek, czy krążków CD. B. licencja czyniąca z oprogramowania własność ogółu, w myśl której autor lub autorzy oprogramowania zrzekają się praw do upowszechniania oprogramowania na rzecz ogółu użytkowników. C. licencja oprogramowania wyłącznie na system komputerowy, na którym zostało oryginalnie zainstalowane, dotyczy oprogramowania sprzedawanego z nowymi komputerami lub odpowiednimi częściami. D. licencja uprawniająca użytkownika do zainstalowania nabytego oprogramowania tylko w jednym komputerze, obejmująca zakaz udostępniania takiego oprogramowania w sieci oraz na innych wolnostojących komputerach.
Podsumowanie
- Wirtualna rzeczywistość to obraz sztucznej rzeczywistości stworzony komputerowo, a rozszerzona rzeczywistość to system łączący realne otoczenie z rzeczywistością wirtualną.
- Cechą charakterystyczną systemów sztucznej inteligencji jest to, że mogą się uczyć na podstawie dostarczonych danych.
- Chmura obliczeniowa to usługa polegająca na udostępnieniu użytkownikowi za pośrednictwem internetu możliwości obliczeniowych, np. serwerów, oprogramowanmia i baz danych.
- Do zagrożeń wynikających z rozwoju technologii możemy zaliczyć: rozprzestrzenianie się w sieci fałszywych informacji, uzależnienie od technologii, wykluczenie społeczne, problemy zdrowotne.
Przykładowe rozwiązania oraz komentarze do wybranych ćwiczeń i zadań
Cel podróży zostanie wybrany automatycznie na podstawie wpisu w terminarzu, który wprowadził wirtualny asystent z twojego smartfona podczas waszej ostatniej rozmowy. Gdy dojedziesz w nieznane ci miejsce, odpowiednie wskazówki, np. jak dojść do celu, wyświetlą się na ekranie wbudowanym w twoje okulary pozwalające korzystać z rozszerzonej rzeczywistości. Pojawią się na nim również inne ważne informacje, m.in. wiadomości od spóźniających się na spotkanie przyjaciół. Gdyby twoje plany się zmieniły, z pomocą smartfona mógłbyś o tym uprzedzić wirtualnego asystenta, który zadbałby o uwzględnienie tego w planie dnia. Wirtualny asystent pomógłby kupić bilety do kina, zaplanował udaną randkę (korzystając z informacji o preferencjach twoich i wybranej przez ciebie osoby) czy przygotował mieszkanie na twój wcześniejszy powrót. W czasie twojej nieobecności w domu inteligentny system zadbałby o oszczędności, odłączając od prądu wybrane urządzenia, by ponownie je uruchomić, dopiero jak wrócisz do domu.
Przykładowy dalszy ciąg dnia, gdy jedno z urządzeń nie zadziała prawidłowo:
• lodówka na skutek awarii mogłaby wielokrotnie zamówić te same produkty, w wyniku czego po powrocie do domu znalazłbyś ich olbrzymi, niepotrzebny zapas,
• z powodu awarii autonomiczny dron-dostawca spadł na drogę, co spowodowało korek, którego uszkodzony system GPS autonomicznego auta nie potrafił ominąć, w związku z czym spóźnisz się na ostatnią poprawę pracy klasowej.
a) Star Walk 2 (iOS, Android),
b) Popar Human Anatomy (iOS, Android).
translate.google.com
bing.com/translator
Lepsze tłumaczenie zapewnia zazwyczaj pierwszy serwis. Jest on bardziej popularny w Polsce, a tym samym lepiej „wyszkolony”.
(ćw. 7, s. 37) O wiarygodności informacji w artykułach, wpisach na blogach i komentarzach mogą świadczyć:
• imię i nazwisko lub inne dane pozwalające jednoznacz¬nie zidentyfikować autora i potwier-dzić jego tożsamość,
• fakt, że autor jest znanym specjalistą w danej dziedzinie,
• wzmianka, że autor reprezentuje konkretną instytu¬cję, i można to sprawdzić,
• fakt, że autor powołuje się na wiarygodne źródła infor¬macji, które możemy zweryfikować,
• liczba cytowań czy odwołań w serwisach, które obiek¬tywnie można uznać za rzetelne,
• brak błędów w tekście, stonowana narracja,
• znalezienie podobnych informacji w innych, niezależ¬nych serwisach,
• data publikacji, szczególnie, jeśli szukamy aktualnych informacji.
• Planner 5D (iOS, Android, macOS, Windows),
• Room Creator Interior Design (iOS, Android),
• Home Design 3D (iOS, Android, macOS).
• Morfo (iOS, Windows),
• Talkr (iOS),
• My Talking Pet (iOS, Android).