Jak pobierać dane do arkusza kalkulacyjnego



Cele ogólne
Uczeń:
  • gromadzi dane pochodzące z różnych źródeł w tabeli arkusza kalkulacyjnego, korzysta z różnorodnych funkcji arkusza w zależności od rodzaju danych, filtruje dane według kilku kryteriów, dobiera odpowiednie wykresy do zaprezentowania danych, analizuje dane, korzystając z dodatkowych narzędzi, w tym z tabel i wykresów przestawnych
  • wyszukuje w sieci potrzebne informacje i zasoby, ocenia ich przydatność oraz wykorzystuje w rozwiązywanych problemach (II.4).
  • wymienia źródła, z których można pobierać dane do arkusza kalkulacyjnego.
  • wyjaśnia, czym jest i do czego służy separator w pliku CSV
  • importuje dane pochodzące z różnych źródeł,
  • przetwarza i analizuje zaimportowane dane.
  • tworzy wykresy do analizy danych.
  • Przydatne narzędzia/oprogramowanie
  • Strony internetowe: stat.gov.pl -DANE
  • Strony internetowe: nbp.pl - KURSY WALUT
  • Zapoznaj się z Omówieniem sposobu importu danych - video
  • Zapoznaj się z Import danych z Internetu - video
  • Zapoznaj się tekstem w podręczniku strony od 322 do 331 ze szczególnym uwzględnieniem Podsumowania.

  • Import z pliku *.csv



    Pobierz następujacy plik tutaj a następnie zaimportuj dane do arkusza kalkulacyjnego (patrz pokaz filmowy wyzej). Po zaimportowaniuposortuj dane według czasów od najlepszego (najmniej sza wartość) do najsłabszego.
    UWAGA tylko najlepszy zcas zapisany jest wprost, kolejne wartości to opóźneinia względem pierwszego.
    Wiersze z trzema najlepszymi czasami oznacz odpowiednio kolorami: złotym, srebrnym oraz brązowym

    Import danych z Internetu



    Na podstawie filmu Import danych z Internetu wykonaj ćwiczenie polegające na zaimportowaniu np. kursu walut (mogą być dowolne inne dane publikowane w sieci Internet) do arkusza excel.

    Analiza danych



    Zaimportuj dane z pliku a następnie oblicz ile razy został wykonany każdy zabieg. Wyznaczone wartości przedstaw na wykresie kolumnowym.

    Dane z GUS



    Korzystajac ze strony https://dane.gov.pl zaimportuj do arkusza excel 20 najczęściej występujących imion żeńskich oraz męskich (według najnowszych danych wg PESEL) a następnie dane te praedstaw na wykresie kołowym (osobno imiona męskie a osobno żeńskie).

    Podsumowanie



    Zapoznaj się z podsumowaneim tego tematu (str 331 podręcznik)
    Postaraj się rozwiązać zadania ze strony 331.


    Przykładowe rozwiązania oraz komentarze do wybranych ćwiczeń i zadań z podręcznika
  • Rozwiązania niektórych ćwiczeń oraz zadań z podręcznika do pobrania tutaj