Cele ogólne
Uczeń:
gromadzi dane pochodzące z różnych źródeł w tabeli arkusza kalkulacyjnego, korzysta z różnorodnych funkcji arkusza w zależności od rodzaju danych, filtruje dane według kilku kryteriów, dobiera odpowiednie wykresy do zaprezentowania danych, analizuje dane, korzystając z dodatkowych narzędzi, w tym z tabel i wykresów przestawnych (II.3c),
wyszukuje w sieci potrzebne informacje i zasoby, ocenia ich przydatność oraz wykorzystuje w rozwiązywanych problemach (II.4).
wymienia narzędzia do analizy dużych zbiorów danych zapisanych w arkuszu kalkulacyjnym: sortowanie, filtrowanie, tabele przestawne i wykresy przestawne,
wymienia zalety przygotowania tabel w arkuszu kalkulacyjnym.
wyjaśnia zależności między danymi a tabelą przestawną,
omawia działanie narzędzi do projektowania tabel i wykresów przestawnych.
generuje duże zbiory danych, korzystając z narzędzi dostępnych w internecie,
korzysta z funkcji LOS.ZAKR do wylosowania liczby z wybranego zakresu,
korzysta z funkcji INDEKS do zwracania wartości z określonej komórki,
tworzy tabele w arkuszu kalkulacyjnym,
stosuje tabele przestawne do przetwarzania danych.
projektuje arkusz do analizy danych: wykorzystuje nowe pola tabel przestawnych, grupuje daty, stosuje fragmentatory i oś czasu.
sortowanie i filtrowanie
Ćwiczewnie 1 /podręcznik/. W pliku recenzje.xlsx wyszukaj recenzenta, który wystawił najniższą ocenę w kategorii"kosmetyki".
tabele przestawne cz.1
Ćwiczewnie 6 /podręcznik/. Na podstawie pliku "rozmowy_tel.xlsx" wykonaj tabelę przestawną. Jako etykiety wierszy wstaw "kierunek" oraz "data". JAko etykiety kolumn wstaw "taryfa". Jako wartości wstaw "czas trwania" i jako pola wartosci ustaw "suma". Efekt powinien być podobny do rysunki poniżej:
tabele przestawne cz.2
Ćwiczewnie 7 /podręcznik/. Na podstawie pliku "malopolskie.xlsx" wykonaj tabelę przestawną pokazującą całkowitą wartość sprzedaży (sumę cen) wszystkich produktów w Krakowie.
tabele przestawne cz.3
Ćwiczewnie 9 /podręcznik/. Na podstawie pliku "handlowcy.xlsx" wykonaj tabelę przestawną, w której określisz procentowy udział każdego sprzedawcy w sprzedażyw danym mieście.
Wskazówka Skorzystaj z pokazywania wartości jako
% sumywiersza nadrzędnego
Efekt powinien być podobny do rysunki poniżej:
wykresy z tabel przestawnych
Ćwiczewnie 13 /podręcznik/. Na podstawie pliku "zycie.xlsx" wykonaj wykres przestawny prezentujący średnią długość żucia kobiet w poszczególnych krajach. Posortuj dane rosnąco według średniej długości życia (kliknij w
kontynent i wybierz
więcej opcji sortowania
Efekt powinien być podobny do rysunki poniżej:
Zapoznaj się z podsumowaniem tego tematu (str 354 podręcznik)
Postaraj się rozwiązać zadania ze strony 354-355.