Wyciągamy wiedzę z danych



Cele ogólne
Uczeń:
  • gromadzi dane pochodzące z różnych źródeł w tabeli arkusza kalkulacyjnego, korzysta z różnorodnych funkcji arkusza w zależności od rodzaju danych, filtruje dane według kilku kryteriów, dobiera odpowiednie wykresy do zaprezentowania danych, analizuje dane, korzystając z dodatkowych narzędzi, w tym z tabel i wykresów przestawnych (II.3c),
  • wyszukuje w sieci potrzebne informacje i zasoby, ocenia ich przydatność oraz wykorzystuje w rozwiązywanych problemach (II.4).
  • wymienia narzędzia do analizy dużych zbiorów danych zapisanych w arkuszu kalkulacyjnym: sortowanie, filtrowanie, tabele przestawne i wykresy przestawne,
  • wymienia zalety przygotowania tabel w arkuszu kalkulacyjnym.
  • wyjaśnia zależności między danymi a tabelą przestawną,
  • omawia działanie narzędzi do projektowania tabel i wykresów przestawnych.
  • generuje duże zbiory danych, korzystając z narzędzi dostępnych w internecie,
  • korzysta z funkcji LOS.ZAKR do wylosowania liczby z wybranego zakresu,
  • korzysta z funkcji INDEKS do zwracania wartości z określonej komórki,
  • tworzy tabele w arkuszu kalkulacyjnym,
  • stosuje tabele przestawne do przetwarzania danych.
  • projektuje arkusz do analizy danych: wykorzystuje nowe pola tabel przestawnych, grupuje daty, stosuje fragmentatory i oś czasu.
  • Przydatne narzędzia/oprogramowanie
  • Strony internetowe: mockaroo.com
  • Strony internetowe: random.org/integers
  • Zapoznaj się z sortowanie i filtrowanie danych
  • Zapoznaj się z tabele i wykresy przestawne
  • Pobierz pliki do ćwiczeń i zadań z podręcznika tutaj a następnie rozpakuj je. Pliki będą przydatne do cwiczeń i zadań realizowanych w tym temacie.
    Zapoznaj się tekstem w podręczniku strony od 332 do 355 ze szczególnym uwzględnieniem Podsumowania.

  • sortowanie i filtrowanie



    Ćwiczewnie 1 /podręcznik/. W pliku recenzje.xlsx wyszukaj recenzenta, który wystawił najniższą ocenę w kategorii"kosmetyki".

    tabele przestawne cz.1



    Ćwiczewnie 6 /podręcznik/. Na podstawie pliku "rozmowy_tel.xlsx" wykonaj tabelę przestawną. Jako etykiety wierszy wstaw "kierunek" oraz "data". JAko etykiety kolumn wstaw "taryfa". Jako wartości wstaw "czas trwania" i jako pola wartosci ustaw "suma". Efekt powinien być podobny do rysunki poniżej:


    tabele przestawne cz.2



    Ćwiczewnie 7 /podręcznik/. Na podstawie pliku "malopolskie.xlsx" wykonaj tabelę przestawną pokazującą całkowitą wartość sprzedaży (sumę cen) wszystkich produktów w Krakowie.

    tabele przestawne cz.3



    Ćwiczewnie 9 /podręcznik/. Na podstawie pliku "handlowcy.xlsx" wykonaj tabelę przestawną, w której określisz procentowy udział każdego sprzedawcy w sprzedażyw danym mieście.
    Wskazówka Skorzystaj z pokazywania wartości jako % sumywiersza nadrzędnego
    Efekt powinien być podobny do rysunki poniżej:


    wykresy z tabel przestawnych



    Ćwiczewnie 13 /podręcznik/. Na podstawie pliku "zycie.xlsx" wykonaj wykres przestawny prezentujący średnią długość żucia kobiet w poszczególnych krajach. Posortuj dane rosnąco według średniej długości życia (kliknij w kontynent i wybierz więcej opcji sortowania
    Efekt powinien być podobny do rysunki poniżej:

    Zapoznaj się z podsumowaniem tego tematu (str 354 podręcznik)
    Postaraj się rozwiązać zadania ze strony 354-355.


    Przykładowe rozwiązania oraz komentarze do wybranych ćwiczeń i zadań z podręcznika
  • Rozwiązania niektórych ćwiczeń oraz zadań z podręcznika do pobrania tutaj