Korzystanie z e-zasobów i współpraca zdalna - 1h



Cele ogólne
Uczeń:
  • przedstawia trendy w historycznym rozwoju infor¬matyki i technologii oraz ich wpływ na rozwój społe¬czeństw (IV.5),
  • poszerza i uzupełnia swoją wiedzę korzystając z zasobów udostępnionych na platformach do e-nauczania (IV.6),
  • respektuje obowiązujące prawo i normy etyczne doty¬czące korzystania i rozpowszechniania dokumentów elektronicznych (V.2),
  • postępuje zgodnie z zasadami ochrony informacji oraz prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej w dostępie do informacji, jest świadomy konsekwencji łamania tych zasad (V.1).
  • definiuje pojęcie e-zasobu,
  • definiuje pojęcia: prawo autorskie, autorskie prawo majątkowe oraz licencja,
  • definiuje pojęcie e-learningu.
  • wyjaśnia mechanizm działania wyszukiwarek interne¬towych,
  • wyjaśnia, czym są licencje, domena publiczna i dozwo¬lony użytek,
  • wskazuje kryteria oceny e-zasobów.
  • znajduje informacje i inne zasoby w internecie oraz ocenia ich wiarygodność,
  • wykorzystuje pobrane zasoby z poszanowaniem praw autorskich,
  • wykorzystuje internet do komunikacji w zespole.
  • tworzy i udostępnia zasoby na określonych licencjach.
  • Przydatne narzędzia/oprogramowanie
  • Narzędzia pracy zdalnej /youtube 11:25/: Zobacz
  • Biblioteki cyfrowe /e-zasoby/ - WIKI: tutaj
    Zapoznaj się tekstem w podręczniku strony od 118 do 131 ze szczególnym uwzględnieniem Podsumowania.

    E-usługi i praca zdalna





  • Słowo "site"



    (Ćwiczenie 2 str 121). Korzystając ze specjalnego słowa site, wyszukaj wszystkie strony internetowego serwisu Narodowego Banku Polskiego, na których występuje hasło „archiwum kursów walut”.

    Słowo "related"



    Wyszukaj strony podobne do strony np. umk.pl.
    Wskazówka: aby w wyszukiwarce Google znaleźć strony podobne do wybranej strony internetowej, użyj wyrażenia |related, np. related: umk.pl.

    Właściciel serwisu



    Sprawdź kto jest właścicielem serwisów internetowych:
    a/ wp.pl
    b/ onet.pl
    Wskazówka: wykorzystaj stronę: www.dns.pl

    e-learning



    Znajdź bezpłatny kurs nauki języka obcego.

    Test wiedzy



    		
    1. 
    	
    
    	


    Podsumowanie



  • E­zasobem nazywamy dane zapisane w postaci cyfrowej, których celem jest przekazanie przydatnych informacji.
  • E­zasoby można odnaleźć m.in. w przeznaczonych do ich gromadzenia serwisach (np. elektronicznych bibliotekach). Aby szybko je odnaleźć, można skorzystać z wyszukiwania zaawansowanego w wyszukiwarkach internetowych.
  • Wszelkie przejawy działalności twórczej, które mają indywidualny charakter i ustaloną formę, nazywamy utworami. Utwory są chronione prawem autorskim od momentu powstania.
  • Niektóre e­zasoby mogą być chronione prawem autorskim.
  • Zawsze należy sprawdzać wiarygodność źródła, z którego pozyskuje się e­zasoby.
  • Coraz popularniejszym modelem nauczania jest formuła kształcenia mieszanego, która łączy tradycyjne metody z e­learningiem.




  • Przykładowe rozwiązania oraz komentarze do wybranych ćwiczeń i zadań
  • (ćw. 2, s. 121) Warto wskazać dodatkowe możliwości wyszukiwania dostępne poprzez wstawianie odpowiednich symboli lub wyrażeń. Dla wyszukiwarki Google można je znaleźć na: https://support.google.com/websearch/answer/2466433?hl=pl
  • (ćw. 4, s. 123) Materiały na stronie creativecommons.pl w większości są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 4.0. Nieznaczna część może być dostępna na innych licencjach.
  • (ćw. 6, s. 128) Właściciele domen:
    • pajacyk.pl: Fundacja Polska Akcja Humanitarna,
    • informatyka.edu.pl: Nowa Era Sp. z o.o.,
    • wolnelektury.pl: Fundacja Nowoczesna Polska,
    • sejm.gov.pl: Kancelaria Sejmu, Ośrodek Informatyki.
  • (zad. 2) Zadanie polega na stworzeniu własnych opracowań z legalnie pozyskanych zasobów.
  • (zad. 5) Można wskazać nie tylko obecne możliwości i zastosowania techniki OCR, lecz także:
    • historię rozwoju aplikacji OCR,
    • konsekwencje możliwych błędów,
    • perspektywy rozwoju aplikacji,
    • korzyści wynikające z jej wykorzystywania.

    Rozwiązania do ćwiczeń z tej strony