Korzystanie z e-zasobów i współpraca zdalna - 1h
Cele ogólne
Uczeń:
przedstawia trendy w historycznym rozwoju infor¬matyki i technologii oraz ich wpływ na rozwój społe¬czeństw (IV.5),
poszerza i uzupełnia swoją wiedzę korzystając z zasobów udostępnionych na platformach do
e-nauczania (IV.6),
respektuje obowiązujące prawo i normy etyczne doty¬czące korzystania i rozpowszechniania dokumentów elektronicznych (V.2),
postępuje zgodnie z zasadami ochrony informacji oraz prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej w dostępie do informacji, jest świadomy konsekwencji łamania tych zasad (V.1).
definiuje pojęcie e-zasobu,
definiuje pojęcia: prawo autorskie, autorskie prawo majątkowe oraz licencja,
definiuje pojęcie e-learningu.
wyjaśnia mechanizm działania wyszukiwarek interne¬towych,
wyjaśnia, czym są licencje, domena publiczna i dozwo¬lony użytek,
wskazuje kryteria oceny e-zasobów.
znajduje informacje i inne zasoby w internecie oraz ocenia ich wiarygodność,
wykorzystuje pobrane zasoby z poszanowaniem praw autorskich,
wykorzystuje internet do komunikacji w zespole.
tworzy i udostępnia zasoby na określonych licencjach.
Przydatne narzędzia/oprogramowanie
Zapoznaj się tekstem w podręczniku strony od 118 do 131 ze szczególnym uwzględnieniem Podsumowania.
E-usługi i praca zdalna
Słowo "site"
(Ćwiczenie 2 str 121). Korzystając ze specjalnego słowa site, wyszukaj wszystkie strony internetowego serwisu Narodowego Banku Polskiego, na których występuje hasło „archiwum kursów walut”.
Słowo "related"
Wyszukaj strony podobne do strony np. umk.pl.
Wskazówka: aby w wyszukiwarce Google znaleźć strony podobne do wybranej strony internetowej, użyj wyrażenia |related, np. related: umk.pl.
Właściciel serwisu
Sprawdź kto jest właścicielem serwisów internetowych:
a/ wp.pl
b/ onet.pl
Wskazówka: wykorzystaj stronę: www.dns.pl
e-learning
Znajdź bezpłatny kurs nauki języka obcego.
Test wiedzy
1.
Podsumowanie
Przykładowe rozwiązania oraz komentarze do wybranych ćwiczeń i zadań
• pajacyk.pl: Fundacja Polska Akcja Humanitarna,
• informatyka.edu.pl: Nowa Era Sp. z o.o.,
• wolnelektury.pl: Fundacja Nowoczesna Polska,
• sejm.gov.pl: Kancelaria Sejmu, Ośrodek Informatyki.
• historię rozwoju aplikacji OCR,
• konsekwencje możliwych błędów,
• perspektywy rozwoju aplikacji,
• korzyści wynikające z jej wykorzystywania.