Znajdowanie drogi wyjścia z labiryntu
Cele lekcji
Zapamiętanie
Uczeń: • definiuje pojęcia: kolejka, manipulator strumienia, algorytm przeszukiwania z nawrotami. Zrozumienie Uczeń: • wyjaśnia, na czym polega rekurencyjny algorytm poszukiwania wyjścia z labiryntu i dlaczego nie musi zwracać najkrótszej drogi, • opisuje operacje wykonywane na dynamicznej strukturze danych, jaką jest kolejka, • wyjaśnia, dlaczego algorytm iteracyjny znajduje najkrótszą drogę wyjścia z labiryntu.Zastosowanie
Uczeń: • znajduje najkrótszą drogę prowadzącą do wyjścia z labiryntu, • stosuje kolejkę w implementacjach.Tworzenie
Uczeń: • implementuje rekurencyjny algorytm znajdowania drogi wyjścia z labiryntu oraz iteracyjny z wykorzystaniem kolejki.Środki dydaktyczne:
pliki do pobrania /zip/ (labirynt.txt oraz labirynt_logiczny.txt1. Pobierz
1.1 Zasady pracy w arkuszu kalkulacyjnym
1.2 Formuły i funkcje w arkuszu kalkulacyjnym
Ćwiczenie 1:
W arkuszu kalkulacyjnym wpisz dowolne liczby w dowolnych komórkach. Następnie wybierz dowolną pustą komórke i zsumuj w niej wstawione wczśniej liczby. Jedną z podanych wcześniej liczb zwiększ o 10 i sprawdź, czy suma się powiększyłą
W arkuszu kalkulacyjnym wpisz dowolne liczby w dowolnych komórkach. Następnie wybierz dowolną pustą komórke i zsumuj w niej wstawione wczśniej liczby. Jedną z podanych wcześniej liczb zwiększ o 10 i sprawdź, czy suma się powiększyłą
1.3 Typy adresów w arkuszu kalkulacyhnym
1.4 Kopiowanie danych i formuł
Ćwiczenie 2:
W komórkach A1:A8 wprowadź dowolne liczby, a w komórce C1 oblicz ich sumęm korzystając z funkcji SUMA. Dodaj w komórce C1 komentarz "Użyto funkcji SUMA". Skopiuj komórke C1, a następnie za pomocą opcji Wklej specjalnie... wklej w komórkach obok:
W komórkach A1:A8 wprowadź dowolne liczby, a w komórce C1 oblicz ich sumęm korzystając z funkcji SUMA. Dodaj w komórce C1 komentarz "Użyto funkcji SUMA". Skopiuj komórke C1, a następnie za pomocą opcji Wklej specjalnie... wklej w komórkach obok:
- tylko wartości,
- formuły,
- tylko komentarz
1.5 Podstawowe funkcje arkusza kalkulacyjnego
Ćwiczenie 3:
Korzystając z pliku otrzymanego od nauczyciela (np. wzrost.xlsx) oraz funkcji ŚREDNIA, MIN i MAX, wyznacz:
Z serwisu internetowego https://dane.gov.pl pobierz plik XLSX zawierający liste imion nadanych dzieciom w bieżącym roku. Korzystając z poznanych funkcjii, wyznacz:
Aby pokonać grawitację planety, trzeba wystartować z pewną prędkością początkową, zwaną prędkością ucieczki. Znajdź w dostępnych źródłach tę wartość dla Ziemi, a następnie utwórz skoroszyt, w którym po wpisaniu dowolnej prędkości (w km/s) w komórce obok pojawi się odpowiedni komunikat: "Polecisz w kosmos" lub "Po stacie wrócisz na Ziemie".
Korzystając z pliku otrzymanego od nauczyciela (np. wzrost.xlsx) oraz funkcji ŚREDNIA, MIN i MAX, wyznacz:
- wzrost najwyższego i najniższego ucznia w klasie,
- średni wzrost oraz różnicę między ucznie najwyższym i najniższym.
Z serwisu internetowego https://dane.gov.pl pobierz plik XLSX zawierający liste imion nadanych dzieciom w bieżącym roku. Korzystając z poznanych funkcjii, wyznacz:
- długość najdłuższego i najkróteszego imienia,
- średnią długość imienia.
Aby pokonać grawitację planety, trzeba wystartować z pewną prędkością początkową, zwaną prędkością ucieczki. Znajdź w dostępnych źródłach tę wartość dla Ziemi, a następnie utwórz skoroszyt, w którym po wpisaniu dowolnej prędkości (w km/s) w komórce obok pojawi się odpowiedni komunikat: "Polecisz w kosmos" lub "Po stacie wrócisz na Ziemie".
1.6 Importowanie danych do arkusza kalkulacyjnego
Ćwiecznie 6:
Zaimportuj do arkusza kalkulacyjnego wyniki Grand Prix Abu Zabi 2018 w Formule 1 z pliku, który otrzymasz od nauczyciela (np. F1_GP_Abu_Zabi_2018.csv). Wiersze z trzema najlepszymi czasami oznacz kolorami (złotym, srebrnym, brązowym).
Uwaga: Tylko najlepszy czas jest zapisany wporst , kolejne wartości to opóźnienie wzgłedem pierwszego.
Ćwiecznie 7:
Zaimportujdo arkusza kalkulacyjnego wyniki zawodów w rzucie młotem kobiet i mężczyzn na wybranych przez ciebie igrzyskach olimppijskich. Dane potrzebne do wykonania tego ćwiczenia znajdziesz na stronie https://www.olympic.org/.
Zaimportuj do arkusza kalkulacyjnego wyniki Grand Prix Abu Zabi 2018 w Formule 1 z pliku, który otrzymasz od nauczyciela (np. F1_GP_Abu_Zabi_2018.csv). Wiersze z trzema najlepszymi czasami oznacz kolorami (złotym, srebrnym, brązowym).
Uwaga: Tylko najlepszy czas jest zapisany wporst , kolejne wartości to opóźnienie wzgłedem pierwszego.
Ćwiecznie 7:
Zaimportujdo arkusza kalkulacyjnego wyniki zawodów w rzucie młotem kobiet i mężczyzn na wybranych przez ciebie igrzyskach olimppijskich. Dane potrzebne do wykonania tego ćwiczenia znajdziesz na stronie https://www.olympic.org/.
1.7 przetwarzanie importowanych danych
Ćwiczenie 8:
Plik , który otrzymasz od nauczyciela (mnp. zaproszeni_autorzy.csv), zawiera listę osób (imie i nazwisko) oraz liczbę ich publikacji. Zaimportuj te dane do arkusza, do trzech kolumn: Imię, Nazwisko, Liczba publikacji.
Ćwiczenie 9:
Na podstawie pliku z danymi, które otrzymasz od nauczyciela (np. zabiegi_pielegnacyjne.csv), oblicz, ile razy w pewnym salonie urody został wykonany każdy z zabiegów.
Plik , który otrzymasz od nauczyciela (mnp. zaproszeni_autorzy.csv), zawiera listę osób (imie i nazwisko) oraz liczbę ich publikacji. Zaimportuj te dane do arkusza, do trzech kolumn: Imię, Nazwisko, Liczba publikacji.
Ćwiczenie 9:
Na podstawie pliku z danymi, które otrzymasz od nauczyciela (np. zabiegi_pielegnacyjne.csv), oblicz, ile razy w pewnym salonie urody został wykonany każdy z zabiegów.
Zadania
- Sprawdź działanie funkcji: FRAGMENT.TEKSTU, LEWY,PRAWY,ZŁĄCZ.TEKSTY. Opracuj skoroszyt prezentujący ich zastosowanie.
- Pobierz do arkusza kalkulacyjnego liste 25 najgłebszych jezior świata wraz z ich głębokością.
- Na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego znajdź plik CSV dotyczący np. stopy bezrobocia w Polsce lub Produktu Krajowego Brutto (PKB). Zaimportuj te dane do arkusza kalkulacyjnego. Zwróć uwage na poprawność typów danych.
- Oblicz w arkuszu kalkulacyjnym sumę kolejnych liczb całkowitych od 21 do 235.
- Pobierz z wiarygodnego źródła dane dotyczące składu powietrza na Ziemi. Udział procentowy poszczególnych gazów przedstaw na wykresie lub diagramie.
- Z serwisu https://dane.gov.pl zaimportuj do arkusza kalkulacyjnego wykaz muzeów w Polsce.
- Znajdź strone internetową zawierającą dane tabelaryczne na temat liczby ludności Polski w ostatnich 10 latach. Zaimportuj te dane do arkusza kalkulacyjnego i przedstaw za pomocą dowolnego wykresu.
- Pobierz z internetu do arkusza kalkulacyjnego wnyniki 30 losowań dowolnej loterii liczbowej. Wylicz, ile razy każda liczba występowała w wynikach losowania.
- Do dwóch arkuszy tego samego skoroszytu załaduj aktualną tabelę A średnich kursów walut oraz tabelę archiwalną z tego samego dnia miesiąca, ale z poprzedniego roku. W kolejnym arkuszu pokaż na wykresie słupkowym porównanie tych danych
- W pliku, którym otrzymasz od nauczyciela (np. pracownicy.xlsx), znajduje się kolumna o nazwie Imię i nazwisko. Rozdziel ją na dwie, stosując funkcje: LEWY,PRAWY,DŁ,SZUKAJ.TEKST.
Podsumowanie
- Arkusz kalkulacyjny to program, który pozwala przechowywać i przetwarzać duże zbiory danych. Wykorzystuje do tego komórki, które mają swoje adresy, oraz formułu, które pozwalają przetwarzać dane.
- Arkusz kalkulacyjny ma wiele wbudowanych funkcji umożliwiających wykonywanie obliczeń.
- Narzędzia eksportowania i importowania służą do wyminay danych między programami.
- Arkusz kalkulacyjny umożliwia importowanie danych w róznych formatach tekstowych. Jednym z najczęsciej stosowanych formatów tekstowych jest CSV.
- W arkuszu kalkulacyjnym można przedstawić dane w formie wykresu. Typ wykresu należy zawsze dobierać do rodzaju danych, które mają zostać zaprezentowane.