Brief projektu strony internetowej. Znaczniki HTML.
edytor html css ...
teoria, ćwiczenia HTML
Co to jest brief?
Brief strony internetowej jest dokumentem, gdzie potencjalny wykonawca projektu może dowiedzieć się wszystkich kwestii związanych z budową czy modernizacją strony.
Trzeba zatem przekształcić hasło „chcę stronę” w kilkanaście innych zdań, które wytłumaczą, o jaki projekt dokładnie chodzi.
Co musi zawierać brief strony internetowej?
- Podstawowe dane.
- Czego dotyczy projekt?
- Treść i grafika do projektu.
- Funkcjonalność projektu.
- Zawartość strony, menu i ogólnie nawigacja.
- Termin oraz budżet.
- Nakreśl kwestie techniczne.
- Przedstaw konkurencję oraz strony do wzorowania się na nich.
- Co w przypadku modernizacji strony?
1. Podstawowe dane. Przedstaw się i pokaż komplet danych. To pozwoli jakkolwiek zidentyfikować Cię lub Twoją markę. Wypisz: Nazwę firmy. Opisz, czym się zajmujesz. Czy masz konkurencję (podaj adresy ich stron)? Jaka jest Twoja grupa docelowa klientów? Czy firma ma jakiś cel lub misję? Czy jest jakiś element (np. oferty), który wyróżnia Was na tle konkurencji? Jak widzisz, już na podstawie tych danych można co nieco wywnioskować i zrozumieć Twoje potrzeby.
2. Czego dotyczy projekt? Napisz, o jaki projekt Ci chodzi i czego ma dotyczyć. Brief strony internetowej powinien zawierać choćby takie informacje jak: Typ projektu – czy ma być to landing page, strona firmowa, blog czy może sklep internetowy? Do czego Ci właściwie potrzebna jest strona? Czy chcesz pokazać ofertę firmy? Generować klientów poprzez działania w internecie? Rozpocząć sprzedaż na jakimś konkretnym poziomie? Oczywiście są to jedynie przykładowe pytania – ważne, aby zdefiniować swoje cele. W jaki rynek celujesz – czy są to lokalne, krajowe czy może szersze działania?
3. Treść i grafika do projektu. Tutaj jest dość kluczowa sprawa, ponieważ bez materiałów na stronę praktycznie nie ma nad czym pracować. Owszem, można coś zaproponować w ciemno, ale może się to kompletnie rozminąć z treścią, która powstanie. Tak więc napisz, czy masz treść (teksty) na stronę internetową. Czy posiadasz grafiki do zamieszczenia? Czy posiadasz logo? Czy do logo jest dołączona księga znaku? W przypadku braku wyżej wymienionych rzeczy sprecyzuj, czy mamy się tym zająć (napisać / stworzyć je) i jeśli tak, to na jaki temat. Jak widzisz, są to dość istotne sprawy, więc ważne są tutaj konkretne informacje.
4. Funkcjonalność projektu. Zastanów się i wypisz, czy nie potrzebujesz jakichś funkcji, np. takich, które są dynamiczne. Chodzi po prostu o cokolwiek innego poza zamieszczeniem statycznego tekstu oraz kilku obrazków. Przykładem może być: blog wyszukiwarka z filtrami sortowanie czegoś formularz kontaktowy newsletter kody rabatowe do sklepu online połączenie strony z usługą zewnętrzną typu CRM, księgowość itp. Ważne jest tutaj, abyś podał również szczegóły, ponieważ funkcjonalność bloga jest dość oczywista. Jeśli jest to standardowy blog, to nikt nie będzie zadawał tutaj dodatkowych pytań. Z kolei, jeśli potrzebujesz wyszukiwarki z różnymi parametrami, to dobrze by było wiedzieć, jakie dane i parametry mają być w niej ustawione. Po prostu Twój brief strony internetowej musi przedstawiać to, czego oczekujesz.
5. Zawartość strony, menu i ogólnie nawigacja. Przedstaw te podstrony, które chcesz mieć we własnym projekcie. Aczkolwiek miej na uwadze, że sama lista (typu „O mnie”, „Kontakt”, „Blog”, „Oferta”, „Cennik” itd.) jest raczej ubogą informacją. Dobrze jest opisać lub wskazać w pliku, jaka treść i obrazy mają być uwzględnione na danej podstronie. Owszem, częściowo można się tego domyślać, lecz lepiej unikać nieporozumień i spisać wszystko w jednym miejscu. Szczególnie jeśli chodzi o bardziej niestandardowe treści, typu podstrony ofertowe.
6. Termin oraz budżet. Dobrze jest określić czas, do którego strona powinna powstać. Z kolei z budżetem jest pewien haczyk. Zazwyczaj mało kto otwarcie chce mówić, jakim budżetem dysponuje. Wynika to pewnie z obawy, że ktoś to wykorzysta i wycena będzie zakładała maksymalne „wyczyszczenie” budżetu i pozostawienie osoby zamawiającej w skarpetkach. Jednak trzeba mieć na uwadze to, że brak określenia tej kwestii może rodzić sytuację, opisaną w pierwszych akapitach tego materiału. Warto więc szanować czas własny, jak i drugiej strony. Ewentualnie wybierać takich potencjalnych wykonawców, którzy cieszą się renomą i wieloma pozytywnymi opiniami, gdzie jednak ten czynnik zaufania do nich będzie na większym poziomie.
7. Nakreśl kwestie techniczne. W gruncie rzeczy chodzi o to, aby zaznaczyć, czy posiadasz szereg usług podstawowych, czy trzeba je zapewnić. Mowa o: domenie – czyli o adresie strony, np. moja-firma.pl serwerze (hostingu) – czyli o miejscu, gdzie trzymane będą pliki tworzące stronę SSL – opcjonalny, aczkolwiek często mocno sugerowany i wręcz konieczny w obecnych czasach dodatek, który pozwala na przeglądanie strony poprzez bezpieczny, szyfrowany protokół https
8. Przedstaw konkurencję oraz strony do wzorowania się na nich. Pokazanie stron konkurencji da ogląd na to, jak mniej więcej prezentują się strony innych marek z branży. Pozwoli to zrobić rozeznanie co do tego, jak inne strony wyglądają. Możesz również pokazać strony, które Ci się podobają. Aczkolwiek tutaj ważna uwaga. Wskazanie strony na zasadzie „podoba mi się strona wp.pl oraz onet.pl” kompletnie nic nie mówi. W dalszym ciągu nie wiadomo, co dokładnie Ci się podoba, ponieważ każdy może daną stronę odebrać we własny sposób. Każdy ją widzi inaczej – jest to kwestia w 100% subiektywna. Lepiej jest zatem opisać to np. na zasadzie: „na stronie X podoba mi się sposób prezentacji oferty, mam na myśli te 4 kolumny z rozwijaną opcją…” „na stronie Y podoba mi się to, w jaki sposób działa opcja dodawania produktu do koszyka, gdzie po kliknięciu…” Jak widać, taki opis jest znacznie dokładniejszy i możliwy do zdefiniowania, niż ogólne hasło, że „podoba mi się strona Z”.
9. Co w przypadku modernizacji strony? Powyższe kwestie raczej dotyczyły nowego projektu. Tym razem skupmy się na sytuacji, gdzie chcesz przebudować już posiadany projekt. Pamiętaj, aby napisać o: Powodzie zmiany. Brak klientów? Konkurencja ma znacznie lepsze strony? Strona ma już X lat? Co zmieniamy. Czy tworzymy stronę zupełnie na nowo, czy zmieniamy tylko kilka elementów? Tutaj przydałoby się wiedzieć dokładnie, co dodać / zmienić / przebudować / usunąć. Pamiętaj, że im konkretniejsze informacje dostarczysz, tym finalny projekt będzie bliższy Twoim oczekiwaniom.
Jak widać, brief strony internetowej to swoista skarbnicy wiedzy, dotycząca tak naprawdę Twoich potrzeb. Jest to wypisanie wszystkich aspektów, jakie potrzebne są firmie, która ma wykonać przedstawiany projekt.
Zakup auta
Opisz cechy swojego wymarzonego auta
Brief strony intrnetowej
Korzystając z wyszukiwarki intrenetowej znajdź brief strony internetowej (2-3 przykłady)
Edytor online HTML
Wyszukaj różne edytory online umożliwiające testowaniew kodu HTML (a także javascript i CSS/
Uruchpm edytot ze strony https://www.w3schools.com/
Test wiedzy
|
Zadanie 1. Znacznik <s> spowoduje A. przekreślenie tekstu. B. pochylenie tekstu. C. uzyskanie indeksu górnego. D. r ozpo częcie akapitu. Zadanie 2. Znaczrikjem pozwalającym na utworzenie bloku tekstu jest A. <b>. B, <a>. C. <p>. D.<i>. Zadanie 3. |aki aĘbut musi być lżyĘ, aby poprawnie stworzyć odsyłacz w dokumencie HTMLi A. class. B. href C. align. D. color. Zadanie 4. Do zdeprecjonowanych elementów języka HTML 4.01 nie zaliczamy znacznika A. <center>. B. <s>. c. <b>. D. <u>. Zadanie 5. Do grupowania elementów liniowych, takich jak tekst lub grafiki, można wykorzystać znacznk A. <hr>. B. <span>. C. <title>. D. <pre>.